Historia koszulek z nadrukiem – czemu tak bardzo do nas przemawiają?

Biały podkoszulek to podstawowa część garderoby każdego z nas, ale koszulki z nadrukiem wydają się być równie modne. Różne napisy, wzory i grafiki pozwalają nam wyrazić siebie, bez użycia słów. Dodatkowo dzięki nim możemy pokazać nasz indywidualizm w czasach, w których większość artykułów odzieżowych wygląda prawie tak samo. Czemu i jak podkoszulki z nadrukiem skradły nasze serca? Dowiedz się z naszego artykułu!

Krótka lekcja historii

Lekcja rzeczywiście wydaje się być krótka, ponieważ bardzo popularny, teraz, często nazywany klasycznym, strój – biały podkoszulek i dżinsy, jest z nami od niecałych dwustu lat!
Wracając na sam początek historii, napisy na koszulkach nie były popularne, ponieważ białe t-shirty były używane jako bielizna nocna.

Co ciekawe w dziewiętnastym wieku męska piżama była strojem jednoczęściowym, przypominającym aktualnie noszone przez noworodki pajacyki. Dopiero po latach zdecydowano się na rozłączenie tych dwóch części, głównie ze względów wygody.

Za koszulką panny sznurem

Takie rozwiązanie bardzo przypadło do gustu amerykańskiej marynarce wojennej. Przewiewny i wygodny podkoszulek stał się ulubioną częścią garderoby podczas ciężkich prac fizycznych. Jednak warto zwrócić uwagę, że taki strój z początku nie był codziennością – przecież uważano go za bieliznę. Aby móc pracować w koszulce trzeba było wykonywać zdania na polu w upale oraz otrzymać zgodę zwierzchnika.

Powoli zaczęto zmieniać przyzwyczajenia i koszulki stawały się coraz bardziej powszechne. Z upływem czasu zauważono, że nadruk na koszulkach może być wykorzystany do tworzenia więzi i dobrych relacji pomiędzy żołnierzami. Na koszulce znajdowały się miejscowości, w których stacjonowali lub nazwy baz wojskowych i poszczególnych jednostek – co dawało żołnierzom poczucie przynależności w trudnych czasach.

Wracający ze służby mężczyźni często przenosili swoje zwyczaje do rodzinnych domów. Nosili koszulki wojskowe również w trakcie życia codziennego, co sprawiło, że zaczął tworzyć się popyt na spersonalizowane ubrania. Większość z nas pamięta pewnie pamięta modę na nieśmiertelniki panującą na początku tego stulecia. Podobna sytuacja miała miejsce z t-shirtami z nadrukiem. Moda militarna szybko przenikła do powszechnego użytku. Co więcej mężczyźni ubrani w taki strój byli przykładem męskości.

Popularyzacja na większą skalę

Klasyczny zestaw – biały podkoszulek i dżinsy

Jak doszło do tego, że taki zwykły, a co więcej roboczy strój (najczęściej pracownicy fizyczni ubierali taki komplet) stał się sexowny? Sukces takiego przedstawienia związany jest głównie z dwoma aktorami – Marlonem Brando i Jamesem Deanem. Pierwszy zagościł w sercach wszystkich kobiet, dzięki roli Stanleya Kowalskiego w filmie Tramwaj zwany pociąganiem. Pokazując dobrze zbudowanego mężczyznę w obcisłej białej koszulce przemysł filmowy stworzył nowy archetyp bohatera. Od tamtej pory najczęściej amant filmowy przedstawiany jest jako prosty człowiek, łamacz serc czy buntownik, tak jak w przypadku Jamesa Deana w Buntowniku bez powodu.

W to mi drukuj

Wraz z zauważeniem potrzeby na wyrażanie siebie poprzez strój zaczęto produkować koszulki pasujące do danej grupy potencjalnych klientów. Od lat siedemdziesiątych, związanych bardzo mocno z muzyką, po dzisiejsze czasy, wiadome jest, że świetną grupą docelową będą fani zespołów. Dzięki temu, że loga wykorzystywane przez popularne zespoły same w sobie były ciekawymi projektami, wystarczyło przenieść je na ubrania i stworzyć kolekcję dla fanów. The Rolling Stones, Pink Floyd czy później Nirvana są tego świetnym przykładem, każdy z nas zna charakterystyczne usta, strugę światła przechodzącą przez kryształ czy żółta minkę. Może nawet nie wiedzieliście, że te wzory są związane z tymi zespołami, ale jednak je znacie, prawda?

Polityczne przekazy – dwie strony

Pierwszy raz, slogan polityczny pojawił się na koszulce już w 1948 roku. Thomas E. Dewey pomimo ciekawej formy promocji nie wygrał wyborów prezydenckich swoim sloganem – “Dew-it-with-Dewy”, co oznacza “zrób to z Deweyem”. Aktualnie dalej możemy obserwować trend związany z noszeniem sloganów partii lub polityków, z którymi sympatyzujemy. Z najświeższych przykładów możemy podać slogn “Make America great again” popularyzujący kampanie obecnego prezydenta Stanów Zjednoczonych – Donalda Trumpa.

Dla zainteresowanych Balenciaga w jednej ze swoich kolekcji wypuściła bluzy z wyszytym logiem przypominającym to, użyte podczas kampania prezydenckiej przez Berniego Sandersa. Czy taki wielki dom mody pokazuje w ten sposób swoje wsparcie dla kandydata?

https://www.instagram.com/p/BPZ4EzGAsLs/?utm_source=ig_embed

Z drugiej strony, oprócz działań marketingowych związanych z kampanią polityczną, koszulki z nadrukiem były i są wykorzystywane jako sposób walki ze szkodliwymi zjawiskami społecznymi.

Lata 60. i 70.

Kolorowe czas zmieniły sposób w jaki noszono koszulki. Moda przedstawiała wtedy to, co chcieli czuć ludzie młodzi – zapomnienie starych praktyk, zakończenie walk w Wietnamie i psychodeliczną radość. Metoda prania koszulek w barwnikach nadawała im niespotykanych barw i wzorów, oddając sposób życia hippisów.

koszula z nadrukiem
https://www.printsc.pl/webpage/nadruki.html

VIVIENNE WESTWOOD

Brytyjska projektantka mody zrewolucjonizowała sposób myślenia o koszulkach. Ta bizneswomen używała koszulek jako formy przekazu. Jej ubrania przyciągały dużo kontrowersji, ponieważ grafiki i napisy na nich widoczne były… szokujące, nawet jak na nasze czasy. Co ciekawe, kreatorka mody punkowej utrzymała tytuł szlachecki od królowej za swoje zasługi w świecie mody. Od początków swojej kariery aktywistka przez modę poszerzała świadomość ludzi na temat niesprawiedliwości dotykających różnych grup społecznych, nieodpowiedniego prowadzenia polityki czy wpływu konsumpcjonizmu na środowisko naturalne.

Zastanawiasz się nad stworzeniem własnej bluzy z nadrukiem? Sprawdź, którzy producenci są warci uwagi w artykule Bluzy z nadrukiem czołowych marek. Jaki model i producenta wybrać?

Czy koszulki z napisem dalej coś znaczą?

Napis na koszulce zawsze posiada pewne znaczenie, ale w dobie szybkiej mody coraz ciężej jest nam zauważyć, że to co nosimy ma znaczenie. Oglądając ubrania na wieszakach w sklepach dużych sieci odzieżowych możemy znaleźć coś dla każdego, ale czy słowa na nich zawarte mają coś wnosić lub zmieniać?

Globalizacja i konsumpcjonizm sprawiły, że kupujemy w inni sposób niż kiedykolwiek wcześniej. Dotyczy to również sfery mody, gdzie trendy zmieniają się nawet co kilka tygodni, a nie jak kiedyś cztery razy w roku. Chcąc dobrze wyglądać, ubieramy się w to, co jest aktualnie modna, a to zmienia się tak często, że nie przykładamy dużej uwagi do ważnych detali – przecież w przyszłym miesiącu będziemy wyglądać zupełnie inaczej.

Chcesz dowiedzieć się więcej o odzieży z nadrukiem? Zajrzyj na http://odziezbiznesowa.pl!

Nic nieznaczące loga – pierwsza dekada dwudziestego stulecia

Feministyczne hasła na koszulkach są świetnym rozwiązaniem, aby szerzyć wiedzę o nierównościach płciowych, ale jeśli kupujemy je w miejscu, gdzie zarobki krawcowej wynoszą dolar za godzinę, czy możemy naprawdę nazywać się aktywistami?

Loga zespołów rockowych są teraz równie często kupowane przez fanów, jak i osoby którym podoba się design. I, o ile nie ma w tym nic złego ani szkodliwego – to czy podstawowy sens nadruku, czyli możliwość identyfikowania się z osobami o wspólnych zainteresowaniach i przekonaniach, nie znika?

Postacie przeszłości bohaterami teraźniejszości

A może warto przytoczyć jeden z najpopularniejszych przykładów, który aż boli w oczy. Chociaż, zależy jak na to spojrzymy.

Che Guevara to jedna z bardziej kontrowersyjnych postaci w historii. Jedni uważają go za bohatera narodowego i wybawiciela, co więcej niektórzy politycy są do niego porównywani, a jest to używane,jako pozytyw. Inni z kolei zauważają jego powiązanie z Fidelem Castro i ilością osób, za których śmierć jest odpowiedzialny. Nie wchodząc dokładnie w sprawy polityczne i to, która strona ma rację, trzeba zauważyć, że jego wizerunek jest powszechnie używany na nadrukach na koszulkach, bluzach i wszystkich innych możliwych artykułach.

Pytanie, jakie powinniśmy sobie teraz zadać, to to czy większość osób noszących ubrania z podobizną kubańskiego rewolucjonisty wie, kim była jego postać? Załóżmy więc, że znają jego historię. Osoby faworyzujące z jego postać pokazują sprzeciw pozującym normą i szukają nowego podejścia do aktualnej sytuacji politycznej.

A z drugiej strony, osoby, które myślą, że jest on czarnym charakterem historii nosząc koszulkę z jego podobizną mogą w pewnym sensie kpić z popularyzacji tej osoby. W końcu to, że produkowane są na jego temat filmy i gadżety nie zgadza się z jego przekonaniami.

Czy warto kupować koszulki z nadrukiem?

Moim zdaniem – tak. Dzięki temu, że decydujemy się na napisy na koszulkach możemy pokazać siebie, swoje zdanie i charakter bez potrzeby rozmowy. Każdy z nas chce wyrazić siebie i taka odzież jest genialnym rozwiązaniem.