Odzież robocza i odzież ochronna – te dwa sformułowania często używane są zamiennie, jednak w rzeczywistości nie są synonimami. Jakie są różnice między nimi? Które z ubrań noszonych podczas wykonywania obowiązków powinniśmy nazywać roboczymi, a które ochronnymi? Czy obowiązkiem każdego pracodawcy jest zagwarantowanie ich swoim podwładnym, czy też pracownicy muszą zrobić to na własną rękę? Odpowiadamy!
Odzież ochronna
Najważniejszym zadaniem odzieży ochronnej jest, jak sama nazwa wskazuje, ochrona ciała człowieka. Ma zabezpieczać przed działaniem szkodliwych substancji i innych czynników, mechanicznymi urazami, a w skrajnych przypadkach także przed utratą życia. Możemy do niej zaliczyć różnego rodzaju kombinezony, specjalistyczne spodnie, płaszcze, fartuchy, maski, kaski BHP czy gogle. W zależności od specyfiki pracy może posiadać konkretne właściwości: żaroodporne, mrozoodporne, kwasoodporne, nieprzemakalne, antyelektrostatyczne, chroniące przed uszkodzeniami mechanicznymi lub promieniowaniem.
Odzież robocza
Nazywamy nią elementy stroju, które przeznaczone są do pracy w warunkach, w których istnieje możliwość zabrudzenia ubrania pracownika lub w miejscach, w których odzież szybciej się niszczy i traci swoje właściwości. Pracodawca może także nakazać noszenie jej w pomieszczeniach, w których wymagany jest wysoki poziom czystości albo sterylności. Wyróżniamy wśród nich różnego rodzaju spodnie, koszule, bezrękawniki, fartuchy, czapki czy zapaski kucharskie.
Czy pracodawca ma obowiązek zaopatrzyć pracownika w odzież roboczą i ochronną?
Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista. Zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca ma obowiązek zagwarantować pracownikowi odzież ochronną oraz poinformować go o niebezpiecznych czynnikach w jego środowisku pracy (art. 237 § 1). Jeśli chodzi o odzież roboczą, także jest zobowiązany do przygotowania takiej, która spełnia zasady opisane w polskich normach, nieodpłatnej dla każdego pracownika. Właściciel firmy ma również dbać o jej regularną konserwację, odplamianie, odkażanie lub wymianę na nową. Warto dodać, że ubrania, które daje pracodawca, pozostają jego własnością. Gdzie może zostać zakupiona odpowiednia odzież robocza? Kraków, Warszawa i inne duże miasta mają wiele sklepów z szerokim asortymentem. Można je także z łatwością znaleźć w internecie.
Czy pracownik może sam kupić odzież roboczą?
Przepisy Kodeksu pracy dopuszczają taką możliwość, chyba że pracownik zajmuje się obsługą maszyn i urządzeń technicznych. Taką ewentualność wyklucza również praca skutkująca intensywnymi zabrudzeniami, skażeniem środkami chemicznymi, promieniotwórczymi lub materiałami biologicznie zakaźnymi. Jeśli nie, pracodawca może zezwolić na kupno własnej odzieży i obuwia roboczego, jednakże musi za nie zwrócić odpowiedni ekwiwalent finansowy. Gdzie pracownik może zrobić potrzebne zakupy? Warto posłużyć się w tym przypadku wyszukiwarką i za pomocą takich haseł jak sklep BHP Kraków znaleźć odpowiedni punkt, do którego możemy się udać.
Zobacz jak należy się chronić przed szkodliwymi substancjami w artykule – https://lubie.com.pl/jak-nalezy-sie-chronic-przed-szkodliwym-dzialaniem-substancji-chemicznych-w-pracy/