Jak znakować ubrania firmowe najbardziej narażone na zabrudzenia?

Kiedy pracodawca przymierza się do zakupu ubrań firmowych, zwykle przyświeca mu kilka celów. Taka decyzja może być podyktowana nieodpowiednim sposobem ubierania się pracowników bądź chęcią odmiany wizerunku firmy w oczach bezpośrednich klientów.

Ubrania firmowe nierzadko również poprawiają atmosferę wewnątrz zespołu, kończą się bowiem docinki czy plotki komentujące garderobę kolegów.

Przede wszystkim jednak przy wyborze ubrań firmowych ważne jest, by była nią odzież z logo firmy. Emblemat powinien znajdować się w widocznym miejscu, a jednocześnie nie razić w oczy. Problemem może być jednak wytrzymałość nadruku.

Dotyczy to zwłaszcza ubrań najbardziej narażonych na zabrudzenia, które bardzo często trzeba prać w wysokich temperaturach. Sfatygowane logo będzie przecież raczej odstraszać, a nie służyć rozpoznawalności firmy. Na jakie metody znakowania odzieży postawić więc w przypadku tego typu ubrań?

Logo nie do zdarcia – haft komputerowy

Myśląc o haftowanych wzorach na ubraniach w pierwszej kolejności nie bierzemy zwykle pod uwagę ich solidności i trwałości, a walory artystyczne. To jednak błąd.

Haft komputerowy, który wywodzi się w prostej linii z tradycyjnego, ręcznego haftowania, jest bowiem metodą niezwykle odporną zarówno na wielokrotne pranie – nawet w wysokiej temperaturze – jak i prasowanie.

Niebywała odporność tej metody opiera się na wykorzystaniu klasycznych, mocnych nici. Minusem może być mała opłacalność tej techniki przy potrzebie haftowania większych obszarów.

W przypadku niewielkich, eleganckich logotypów haft komputerowy sprawdzi się jednak świetnie, wręcz podnosząc ekskluzywność i wizualne wartości ubrania. To również jedna z niewielu metod znakowania, którą można wykorzystać przy polarach.

Sitodruk – trwałość z długą tradycją

Do tradycyjnych, trwałych metod ozdabiania odzieży nawiązują także ubrania firmowe znakowane sitodrukiem. Choć nieco przypomina popularne kilkanaście lat temu “prasowanki”, w rzeczywistości powstające za jego pomocą wzory są niezwykle odporne nawet na częste pranie.

Sitodruk polega na wtłaczaniu farby na materiał przez specjalnie przygotowaną matrycę. By wykonać nadruk, trzeba przygotować specjalną matrycę. Z tego powodu najbardziej opłaca się wykonywanie sitodruku dla większych partii ubrań – nadaje się zarówno na odzież bawełnianą, jak i wykonaną z poliestru.

Co istotne, trwałość sitodruku nie ogranicza się do prania. Idealną jakość na długo zachowają również nadrukowane kolory, a wzór jest wysoce odporny na ścieranie.

Sublimacja, czyli świetny wybór z ograniczeniami

O ile sitodruk, a zwłaszcza haft komputerowy, można uznać za wysoce uniwersalne metody znakowania odzieży, o tyle sublimacja jest przeznaczona dla dość wąskiej grupy materiałów. Chodzi bowiem o ubrania wykonane w stu procentach z poliestru, ewentualnie w materiale może się znaleźć minimalna domieszka bawełny.

Na tym nie koniec obostrzeń – sublimacja najlepiej udaje się na białych lub bardzo jasnych koszulkach, tylko wtedy oddaje bowiem pełnię kolorów.

Kiedy jednak mamy do dyspozycji odzież tego typu – w firmach mogą to być na przykład koszulki, ewentualnie jasne kurtki – otrzymamy niezwykle trwały nadruk. Jego sekret polega na tym, że nadruk staje się integralną częścią struktury materiału: farby wnikają w ubranie pod wysokim ciśnieniem.

W ten sposób powstaje nadruk wręcz wtopiony w materiał. Nic dziwnego, że jest odporny na pranie nawet w wysokich temperaturach, a często wykorzystuje się go również przy znakowaniu ręczników czy ubrań sportowych.