Pracodawcy często decydują się na zakup ubrań firmowych dla pracowników. Taki wybór ma wiele zalet – od przychylnych reakcji zatrudnionych osób po poprawę atmosfery w grupie. Przy wyborze ubrań firmowych trzeba jednak pamiętać, by decydować się na odzież z logo firmy. Emblemat powinien znajdować się w widocznym miejscu, a jednocześnie nie razić w oczy. Wówczas taka odzież ma dodatkowy atut – reklamuje przedsiębiorstwo. Oczywiście pod warunkiem, że postawimy na odpowiednie metody znakowania odzieży.
Taka decyzja jest szczególnie istotna zwłaszcza dla ubrań najbardziej narażonych na zabrudzenia, które bardzo często trzeba będzie prać w wysokich temperaturach. Sfatygowane logo będzie przecież raczej odstraszać, a nie służyć rozpoznawalności firmy. Na jakie metody znakowania odzieży firmowej postawić więc w przypadku tego typu ubrań?
Metody znakowania odzieży „nie do zdarcia” – haft komputerowy
Myśląc o haftowanych wzorach na ubraniach, w pierwszej kolejności nie bierzemy zwykle pod uwagę ich solidności i trwałości, a walory artystyczne. To jednak błąd.
Haft komputerowy, który wywodzi się w prostej linii z tradycyjnego, ręcznego haftowania, jest bowiem metodą niezwykle odporną zarówno na wielokrotne pranie. Sprawdzi się nawet w wysokiej temperaturze. Bez problemów wytrzyma również prasowanie gorącym żelazkiem.
Niebywała odporność tej metody opiera się na wykorzystaniu klasycznych, mocnych nici. To one sprawiają, że obszar pokryty haftem tworzy jednolitą, wytrzymałą płaszczyznę. Minusem może być mała opłacalność tej techniki przy potrzebie haftowania większych obszarów.
W przypadku niewielkich, eleganckich logotypów haft komputerowy sprawdzi się jednak świetnie, wręcz podnosząc ekskluzywność i wizualne wartości ubrania. To również jedna z niewielu metod znakowania, którą można wykorzystać przy polarach.
Znakowanie ubrań haftem jest bowiem jedną z najbardziej uniwersalnych technik zdobienia tekstyliów. Równie dobrze w ten sposób znakowane mogą być bowiem kurtki z nadrukiem, co czapki z daszkiem czy chusteczki. Ograniczeniem jest tylko stopień skomplikowania logotypów – haft nie poradzi sobie ze zbyt małymi elementami.
Sitodruk – trwałość z długą tradycją
Do tradycyjnych, trwałych metod ozdabiania odzieży nawiązują także ubrania firmowe znakowane sitodrukiem. Choć nieco przypomina on popularne kilkanaście lat temu “prasowanki”, zdecydowanie różnie się od nich wytrzymałością. Znakowanie odzieży za pomocą sitodruku tworzy wzory, które są niezwykle odporne nawet na częste pranie.
Sitodruk polega na wtłaczaniu farby na materiał przy wykorzystaniu wysokiego ciśnienia. By wykonać nadruk, trzeba wcześniej przygotować specjalną matrycę z pożądanym wzorem. Z tego powodu najbardziej opłaca się wykonywanie sitodruku dla większych partii ubrań – nadaje się zarówno na odzież bawełnianą, jak i wykonaną z poliestru.
Co istotne, odzież z nadrukiem znakowana sitodrukiem jest wysoce odporna nie tylko na pranie. Chociaż przyznać trzeba, że pod tym względem znakowanie ubrań sitodrukiem wypada imponująco: taka odziez bez szwanku może przetrwać nawet 100 pobytów w pralce. Idealną jakość na długo zachowają jednak również nadrukowane kolory. W dodatku wzór jest wysoce odporny na ścieranie.
To sprawia, że odzież firmowa zdobiona sitodrukiem może być wykorzystywana przy pracach, które mogą w znaczący sposób ją pobrudzić. Ubrania z trudnymi do usunięcia plamami po smarach czy sokach można wtedy prać w wysokich temperaturach. A logo firmy nie ucierpi.
Metody znakowania odzieży z poliestru. Najtrwalsza sublimacja odzieży
Sitodruk, a zwłaszcza haft komputerowy, można uznać za wysoce uniwersalne metody znakowania odzieży. Z kolei sublimacja jest przeznaczona dla dość wąskiej grupy materiałów. Chodzi bowiem o ubrania wykonane w stu procentach z poliestru. Ewentualnie w materiale może się znaleźć minimalna domieszka bawełny czy elastanu.
Na tym nie koniec obostrzeń – sublimacja najlepiej udaje się na białych lub bardzo jasnych koszulkach. Tylko wtedy oddaje bowiem pełnię kolorów. Sublimacja odzieży jest możliwa także na czarnych ubraniach, ale wtedy otrzymujemy jednokolorowy nadruk.
Kiedy jednak mamy do dyspozycji odzież poliestrową – w firmach wykorzystuje się na przykład takie koszulki, ewentualnie jasne kurtki – otrzymamy niezwykle trwały nadruk. Jego sekret polega na tym, że nadruk staje się integralną częścią struktury materiału. Farby wnikają w ubranie pod wysokim ciśnieniem.
W ten sposób powstaje nadruk wręcz wtopiony w materiał. Nic dziwnego, że jest odporny na pranie nawet w wysokich temperaturach. Służy więc nie tylko do znakowania ubrań. Wykorzystuje się go również przy zdobieniu ręczników czy ubrań sportowych.
Znakowanie odzieży naszywkami. Kiedy warto je wybrać?
Kiedy wybieramy metody znakowania ubrań firmowych narażonych na zabrudzenia, możemy zdecydować się też na naszywki. To uniwersalna technika, którą można zastosować na każdym materiale. Naszywkę przygotowuje się bowiem wcześniej za pomocą wybranej metody. Może to być sublimacja odzieży, haft komputerowy czy sitodruk. Dopiero tak przygotowany kawałek materiału naszywa się na odzież.
Dzięki temu uzyskamy efektowne logo nawet na ubraniach firmowych, które trudno znakować. Nadruk będzie wytrzymały, a w razie problemów można go odpruć i naszyć nowy. Naszywki pozwalają więc na wielokrotne znakowanie odzieży.