Co to jest copywriting?

Wokół nas działa coraz więcej copywriterów. Z efektami ich pracy stykasz się właściwie na każdym kroku. ich teksty pojawiają się w internecie, w mediach społecznościowych, ale także na opakowaniach produktów, których używasz na co dzień. Copywriting ma dziś wiele odmian i rodzajów, coraz większą rolę odgrywa jego część skupiona w sieci. Co to jest copywriting? Jak zostać copywriterem? Jakie teksty przygotowują copywriterzy? Dowiedz się więcej!

Co to jest copywriting – definicje i praktyka

Copywriting polega na pisaniu tekstów na potrzeby działalności marketingowej i reklamowej. Mimo członu “copy” w nazwie, który może sugerować kopiowanie, teksty tworzone przez copywritera powinny wyróżniać się unikatową treścią i oryginalnością. Ich podstawowym celem jest przyciągnięcie zainteresowania odbiorcy, a często również nakłonienie go do konkretnego zachowania.

Copywritingiem zajmują się przede wszystkim zawodowi copywriterzy, choć czasami tego typu treści tworzą też na przykład sami właściciele firm. Dziś teksty copywriterów przydają się niemal w każdej branży. Szczególnie dużo takich treści funkcjonuje w internecie. Są wykorzystywane w działaniach promocyjnych, reklamowych i sprzedażowych. Zapewniają także content, czyli treść, dla wielu stron internetowych.

Rodzaje copywritingu

Copywriterzy tworzą zróżnicowane treści. To branża, która dynamicznie się rozwija i wciąż powstają nowe specjalizacje. Można jednak wyróżnić kilka najważniejszych rodzajów copywritingu:

  • SEO copywriting: tworzenie tekstów, których najważniejszym zadaniem jest wspieranie pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania Google. Treści muszą być dostosowane do wymogów tej wyszukiwarki;
  • content copywriting: tworzenie tekstów, które mają być wartościowymi treściami na strony internetowe czy tematyczne blogi. To teksty bazujące na merytorycznej wiedzy, poradniki, przepisy;
  • social media copywriting: przygotowywanie tekstów zamieszczanych w mediach społecznościowych. To przede wszystkim krótkie treści angażujące odbiorcę;
  • e-mail copywriting: pisanie tekstów wykorzystywanych w mailingu. To zwykle krótkie, spersonalizowane treści, wykorzystywane w newsletterach, mailach dynamicznych czy tzw. wiadomościach jednorazowych;
  • kreatywny copywriting: tworzenie tekstów oryginalnych i nieszablonowych, często sloganów czy haseł promujących sprzedaż produktów;
  • ghostwriting: tworzenie tekstów na zlecenie konkretnej osoby lub firmy powiązane z pełnym zrzeczeniem się praw do tekstu, pod którym podpisuje się osobę zlecającą. Ghostwriterzy bywają nawet autorami książek, na przykład biografii.

W praktyce poszczególne rodzaje copywritingu często mają ze sobą wiele wspólnego. Choćby content na stronie wspiera pozycjonowanie, powinien być więc tworzony zgodnie z zasadami SEO.

Jakie teksty przygotowuje copywriter SEO?

To właśnie teksty pisane z myślą o pozycjonowaniu są jednymi z najpowszechniejszych. O pozycję w wyszukiwarce dbać muszą właściwie wszystkie sklepy internetowe, a także wiele innych firm funkcjonujących w sieci. Niemal każdej takiej działalności jest potrzebny SEO copywriter. Będzie przygotowywać różne rodzaje tekstów, nie tylko bezpośrednio na stronę firmy.

Artykuły blogowe

To teksty przygotowywane na firmowe blogi. To treści wysokiej jakości, które przekazują czytelnikom konkretną i merytoryczną wiedzę. Często odpowiadają na problemy użytkowników. Równocześnie muszą być związane z asortymentem lub branżą, w jakiej działa firma. By wspierały działania SEO, umieszcza się w nich wybrane słowa kluczowe.

Nie tylko przyciągają na stronę, ale też kreują pozytywny wizerunek firmy. Powinny być pisane językiem zrozumiałym dla przeciętnego odbiorcy, ale również w miarę fachowym.

Teksty zapleczowe

Treści przygotowywane na zewnętrzne portale nazywane zapleczami pozycjonerskimi. Służą do linkowania zewnętrznego i generowania ruchu na pozycjonowanej stronie. Zawierają bowiem link do konkretnej witryny.

Teksty zapleczowe są pisane prostym językiem i skupiają się na jasno sprecyzowanym temacie. Najlepsze teksty tego typu są na tyle interesujące, by użytkownik nie tylko je przeczytał, ale i kliknął w zamieszczony odnośnik.

Teksty na strony firmowe

To teksty przeznaczone do publikacji w różnych miejscach stron firm, w których powinna pojawić się wartościowa treść. Do takich tekstów należą opisy na stronę główną, gdzie zamieszcza się najważniejsze informacje o firmie. To także teksty umieszczane w zakładkach takich jak “Kontakt”, “O nas” czy “Nasza oferta”. Najlepiej, by również w tych miejscach znaleźć przestrzeń dla najważniejszych słów kluczowych. 

Opisy produktów i kategorii

Zleceniodawcami tego typu treści są przede wszystkim sklepy internetowe. Opisy kategorii powinny charakteryzować fragment oferty sklepu. Przedstawiają najważniejsze rodzaje produktów i kryteria ich podziału. Równocześnie powinny mieć jednak charakter perswazyjny i kierować klientów na dalszy etap ścieżki zakupowej. Istotne miejsce powinny w nich zajmować słowa kluczowe.

Podobnie jest w opisach produktów. To teksty, które mają dostarczyć użytkownikom jak najwięcej informacji o produkcie, przedstawić jego unikalne cechy i najważniejsze zalety. Copywriter SEO powinien tworzyć w tym celu treści unikatowe, a nie kopiować frazy ze strony producenta.

Opisy firm do katalogów

Katalogi firm prezentują ofertę przedsiębiorstw z różnych branż czy regionów. Opis przygotowywany z myślą o publikacji w katalogu powinien zawierać najważniejsze informacje o ofercie firmy i zasięgu jej działania. Zwykle takie treści nie są przesadnie rozbudowane.

Artykuły specjalistyczne

To teksty copywriterskie najwyższej jakości. Wymagają zgłębienia tematu i dużej wiedzy. Powinny przekazywać specjalistyczne informacje związane z tematem, wyczerpywać go i prezentować z różnych stron. Najczęściej są to mocno rozbudowane, długie teksty. Powinny uwzględniać fachową terminologię, mogą się w nich znaleźć branżowe i eksperckie zwroty. Mimo to dobry artykuł specjalistyczny powinien być napisany przystępnym językiem.

content copywrting ma się bardzo dobrze
Dobry copywriter potrafi stworzyć wartościowy content

Najważniejsze zasady pisania tekstów copywriterskich

Różne teksty copywriterskie pisze się w nieco inny sposób, ale można wyróżnić kilka najważniejszych cech takich artykułów. Rządzą się innymi prawami niż teksty naukowe czy dziennikarskie, nie wspominając o szkolnych rozprawkach.

Krótkie zdania i prosty język

Teksty copywriterskie powinny być zrozumiałe. Dlatego jedną z najważniejszych przykazań copywritera jest używanie przystępnego języka. Jeśli muszą pojawić się jakieś specjalistyczne zwroty, najlepiej od razu je wytłumaczyć.

Płynne i zrozumiałe teksty opierają się też na krótkich zdaniach. Nie trzeba za wszelką cenę unikać złożonych, ale też nie powinny rozciągać się na kilka linijek. Krótkie i zwięzłe usprawniają czytanie oraz ułatwiają odbiór tekstów.

Operowanie konkretami

Dobry copywriter unika pisania nie na temat. Tekst wysokiej jakości powinien być nasączony konkretnymi informacjami. “Przegadane” wstępy i informacje niezwiązane z tematem zdecydowanie nie są rekomendowane. Zdania, które nic nie wnoszą do tekstu, lepiej sobie darować.

Używanie języka korzyści

Język korzyści to jeden z najważniejszych elementów, którym cechuje się copywriting. Co to oznacza? Tekst copywriterski powinien podkreślać korzyści, jakie niesie korzystanie z produktu lub usługi, a nie jego cechy. Korzyści to indywidualne zyski odbiorcy, które zaspokajają jego potrzeby lub rozwiązują problemy. Język korzyści jest ważny zwłaszcza w treściach sprzedażowych.

Zwroty adresowane do czytelnika

By lepiej trafić do czytelnika, copywriterzy w tekstach często zwracają się bezpośrednio do nich. W tym celu używają zaimków osobowych. Najskuteczniejsze są te w drugiej osobie liczby pojedynczej. Ty, Twoje, Ciebie, Tobie – w większości tekstów copywriterskich nie trzeba obawiać się takich zwrotów. To podstawa na przykład w mediach społecznościowych.

Przemyślana i czytelna struktura

Ważną umiejętnością copywritera jest odpowiednie formatowanie tekstu. Czytelny tekst powinien mieć odpowiednią strukturę. Kluczowy jest podział na akapity i obecność nagłówków. Najlepiej, by jeden akapit poruszał jeden wątek. Nagłówki ułatwiają nawigację i skanowanie tekstu, są też ważne pod kątem SEO.

W tekście powinny się też znaleźć wytłuszczenia. Pogrubienia wymagają najważniejsze informacje. Czasami to jakaś nazwa czy nazwisko, kiedy indziej całe zdanie. W połączeniu z nagłówkami pozwalają szybko zapoznać się z główną treścią tekstu. Odbiór ułatwiają również wypunktowania i wyliczenia.

Jak wygląda współpraca z copywriterem?

Jak wspomnieliśmy, copywriting jest dziś potrzebny niemal każdej firmie działającej w internecie. Nie oznacza to jednak, że każda z nich zatrudnia na etacie profesjonalnego copywritera.

Wielu przedstawicieli tej branży działa w charakterze freelancerów. Firmy wynajmują ich na pojedyncze lub większe zlecenia. Taka praca często odbywa się poprzez podpisanie umowy o dzieło na wykonanie konkretnych tekstów. Niektórzy freelancerzy prowadzą działalność gospodarczą. Taka forma współpracy pozwala copywriterowi na wybieranie zleceń, ale zmusza go też do aktywnego poszukiwania klientów. Z kolei firma ma swobodę w doborze copywriterów wyspecjalizowanych w konkretnym temacie, ale może mieć problem z realizacją pilnych zleceń.

Część copywriterów zatrudniają agencje marketingowe. Wówczas copywriterzy pracują zwykle dla kilku klientów, którzy korzystają z usług agencji. Z punktu widzenia formy współpraca z agencją często może zapewnić kompleksową obsługę marketingową, w której copywriting jest ważnym, ale nie jedynym elementem. Agencje marketingowe, a także freelancerzy, współpracę zaczynają od wykonania briefu. Dzięki niemu zyskują informacje o firmie i jej ofercie.

Copywriterzy pracują także w działach marketingu firm. Wówczas przedsiębiorstwo często zatrudnia ich w ramach umowy o pracę, w zamian ma pracownika na wyłączność. Tacy copywriterzy szybko specjalizują się w konkretnej branży i kompleksowo dbają o wszystkie sposoby promocji firmy. Tworzą zróżnicowane teksty – od tych na stronę internetową, przez social media, po ulotki reklamowe.

dobry copywriter pomaga firmie osiągać zyski
By zostać copywriterem potrzebne są przede wszystkim praktyczne umiejętności

Jak zostać copywriterem?

W ofertach pracy dla copywriterów często poszukiwane są osoby z tzw. lekkim piórem. To popularny, ale i dość wytarty frazes.

Oprócz tego copywriter powinien wyróżniać się kilkoma cechami:

  • znajomość gramatyki i ortografii,
  • umiejętność sprawnego formułowania myśli i przelewania ich na ekran,
  • kreatywność w pisaniu, a często także dobieraniu tematów,
  • wiedza marketingowa,
  • umiejętność wyszukiwania i weryfikowania informacji,
  • terminowość w realizacji zleceń.

Część pozycji z tej listy to umiejętności, których można się nauczyć. Jak zostać copywriterem? Początek pracy w tej branży ułatwiają niektóre kierunki studiów. Copywriterami często zostają absolwenci kierunków związanych z zarządzaniem, polonistyką czy dziennikarstwem.

Start w branży mogą ułatwić również szkolenia i kursy. Najlepiej, by oprócz teorii zawierały praktyczne zadania związane z pisaniem tekstów. Najłatwiej skorzystać z oferty kursów w internecie.

W copywritingu ważne jest bowiem przede wszystkim regularne pisanie. Najwięcej umiejętności zdobywa się w czasie pracy. Nawet bez zleceń można szlifować styl – na przykład prowadząc własny blog. Warto zadbać o zdobycie feedbacku i weryfikację własnych umiejętności przez profesjonalistów. Pisanie “do szuflady” pomoże też zbudować portfolio.

Po zdobyciu wiedzy i umiejętności warto spróbować angażu w agencji marketingowej. Kiedy copywriter sprawdzi się w takim miejscu, później łatwiej mu pomyśleć o innych formach pracy.

Podsumowanie

Copywriting to tworzenie różnorodnych tekstów, które mają wspierać działania marketingowe i reklamowe firm. Można wyróżnić kilka rodzajów copywritingu związanych z rodzajem przygotowywanych treści. Najważniejsze to content copywriting, social media copywriting, e-mail copywriting, kreatywny copywriting, ghostwriting i SEO copywriting.

Szczególnie często wykorzystywani są dziś copywriterzy SEO. Tworzą teksty o różnej długości i charakterze. To treści na strony firmowe, opisy produktów i kategorii, a także artykuły blogowe i specjalistyczne. Na zewnętrznych witrynach publikuje się m/in. teksty zapleczowe i opisy do katalogów.

Teksty copywriterskie wyróżniają się zrozumiałym językiem i krótkimi zdaniami. Powinny mieć uporządkowaną, czytelną strukturę z nagłówkami i wypunktowaniami. Najczęściej podkreślają korzyści związane z produktami i usługami, dużo w nich zaimków osobowych.

Część copywriterów działa samodzielnie w charakterze freelancerów. Inni pracują w agencjach marketingowych oraz w działach marketingu przedsiębiorstw. By rozpocząć karierę w tym zawodzie powinieneś zdobyć praktyczne umiejętności, na przykład poprzez kursy i szkolenia. Copywriter musi jednak przede wszystkim dużo pisać i szlifować swój styl.