Codziennie miliony kobiet korzystają z usług fryzjera lub kosmetyczki. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że efekt końcowy nie spełnia naszych oczekiwań. W niektórych sytuacjach możemy złożyć reklamację bądź domagać się odszkodowania. Kiedy należy nam się korekta usługi albo zadośćuczynienie? Jak postępować w takich sytuacjach? Sprawdź!
Odszkodowanie od fryzjera
Rozpoczęcie usługi = „podpisanie” umowy
Zasiadając na fotelu fryzjerskim, zawsze najpierw opisujemy to, jak chcemy wyglądać, bądź pokazujemy profesjonaliście zdjęcie, na którym widnieje nasza upragniona fryzura. Specjalista w tym momencie może zgodzić się na rozpoczęcie zabiegu lub odmówić wykonania usługi, ze względu na np. zły stan włosów. Gdy zdecyduje podjąć się danego zadania, należy pamiętać, że w ten sposób zawieramy z nim niepisaną umowę, w której zobowiązuje się wykonać dane strzyżenie czy koloryzację. Musi on więc starać się spełnić nasze oczekiwania i wykonać zabieg zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
Niezadowalający efekt końcowy
Gdy po zakończonej usłudze okazuje się, że efekt końcowy nas nie zadawala, należy od razu poinformować o tym fryzjera. Trzeba być jednak obiektywnym i zwracać uwagę na np.
- krzywe, nierówne cięcie,
- plamy powstałe w wyniku farbowania,
- stan włosów.
Nasze osobiste odczucia i preferencje muszą nieco zejść na drugi plan. Jeśli okaże się, że fryzura została wykonana mało profesjonalnie, możemy ubiegać się o jej poprawę, bądź obniżenie ceny usługi.
Zniszczone i spalone włosy
Gdy podczas wykonywania zabiegu nasze włosy spaliły się, wypadły, bądź zrobiły się „gumowate” i jedynym wyjściem, by je odratować jest niemalże całkowite ich ścięcie, możemy zacząć ubiegać się u fryzjera o odszkodowanie. Tak samo jest w przypadku, gdy skóra głowy zostanie naruszona. Aby otrzymać rekompensatę pieniężną, należy dokładnie opisać swój problem, określić wysokość zadośćuczynienia i wysłać stosowne pismo do salonu. Jeśli specjalista odmówi, sprawę można skierować do sądu. Wtedy to on zdecyduje, która ze stron ma rację.
Wysokość odszkodowania
W zależności od stanu naszych włosów bądź skóry, możemy dostać zadośćuczynienie o różnej wartości. Bardzo ważne jest również to, czy nienaganna fryzura jest nam niezbędna np. podczas wykonywania czynności zawodowych. Jeśli okaże się, że przez błąd fryzjera musimy zrobić sobie przymusową przerwę w pracy, prawdopodobnie odszkodowanie będzie adekwatnie wyższe.
Odszkodowanie od kosmetyczki
Tak samo jak w przypadku wizyty u fryzjera, odwiedzając gabinet kosmetyczny, również zawieramy z profesjonalistą niepisaną umowę. Oznacza to więc, że musimy oczekiwać od specjalisty pełnego profesjonalizmu oraz należytego wykonania usługi. W przypadku powstania jakichkolwiek uszczerbków na zdrowiu czy w wyglądzie, należy dokonać reklamacji bądź wysłać stosowne pismo dotyczące rekompensaty pieniężnej. Pamiętajmy jednak, by nie nadużywać swoich praw. Gdy efekt końcowy nam się nie podoba, nie oznacza to wcale, że usługa została wykonana niepoprawnie. Możemy ją reklamować wtedy, gdy udowodnimy, że specjalista nie zastosował się do podstawowych reguł oraz zasad. Walczyć o odszkodowanie należy jedynie wtedy, gdy wizyta u profesjonalisty wpłynęła bardzo negatywnie na stan naszego zdrowia lub gdy nasz wizerunek został niemalże całkowicie zniszczony.