Do historii futbolu przeszło wielu znakomitych piłkarzy, którzy czarowali swoimi umiejętnościami na największych stadionach świata. Swoje miejsce mają w niej również legendarne, zwycięskie lub pięknie grające drużyny. Do tego dochodzą oczywiście doskonałe akcje i piękne bramki, po których ręce kibiców same składały się do oklasków lub wybuchały olbrzymie kontrowersje. W końcu przez lata trwały dyskusje, czy bramka w meczu Anglia – RFN w finale mistrzostw świata w 1966 r. na pewno powinna zostać uznana… Bywają jednak również sytuacje, w których do historii piłki przechodzą buty piłkarskie. Wśród nich było sporo modeli przygotowanych przez Nike, jak choćby korki piłkarskie Nike, które Ronaldo założył na mundial w 2002 roku. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najsłynniejsze modele, jakie wyprodukowała amerykańska firma.
Korki piłkarskie Nike Tiempo. Od nich wszystko się zaczęło
Jeszcze w latach 80. na rynku korków piłkarskich niemal niepodzielnie panowały dwa przedsiębiorstwa z Niemiec – adidas i Puma. Obie wyrosły z jednej firmy, założonej przez braci Dasslerów. Z czasem ich drogi się rozeszły, ale to ich fabryki produkowały najlepsze buty do gry w piłkę. Nic więc dziwnego, że wszyscy najlepsi zawodnicy występowali właśnie w tym obuwiu.
W latach 90. na rynku pojawił się jednak nowy gracz – buty do piłki nożnej Nike. Amerykański koncern niezwykle szybko wywalczył sobie mocną pozycję na rynku, na którym dotąd panował niemal duopol. Jak to zrobił? Produkując korki piłkarskie Nike Tiempo Premier. Był to pierwszy model, który Nike przygotowało specjalnie dla piłkarzy. Wyróżniał się niskim, wygodnym profilem. Stopy piłkarzy czuły się w nich bardziej komfortowo również dzięki delikatnej, kangurzej skórze, z których powstała cholewka nowych korków.
Buty piłkarskie Nike Tiempo zapewniły jednak marce rozgłos również dzięki umiejętnej reklamie. Koncern podpisał kontrakty reklamowe z Brazylijczykiem Romario oraz Włochem Paolo Maldinim. Obaj zagrali w nich w finale mistrzostw świata w 1994 r. Łącznie w tym meczu wystąpiło zresztą aż 10 zawodników w butach Nike Tiempo. Takie wydarzenie nie mogło pozostać w piłkarskim świecie bez echa.
Nike Tiempo specjalnie dla gwiazd
Choć Nike Tiempo Premier zachwycało zawodników odwołaniami do piłkarskiej klasyki – królowała na nich czerń – z czasem buty zaczęły ewoluować. A marka dość szybko postawiła na żywe kolory, które zwłaszcza po MŚ w 2002 r. zaczęły być normą na piłkarskich boiskach. Do najsłynniejszych butów Nike Tiempo trzeba jednak zaliczyć przede wszystkim edycje specjalne, wyprodukowane dla największych gwiazd, które do dziś uchodzą za łakomy kąsek dla kolekcjonerów.
Jednym z pierwszych były buty piłkarskie Nike Air Tiempo Legend, zaprojektowane, by uczcić Ronaldinho. Brazylijski gwiazdor otrzymał hołd w postaci białych butów ze złotymi zdobieniami z serii Nike Tiempo Legend V “Touch of Gold”. Zdecydowanie bardziej klasyczną formę miały korki, które w 2015 r. uhonorowały Francesco Tottiego – były czarne z chromowanymi elementami na cholewce i języku. Na obu tych modelach znalazły się też symbole nawiązujące do słynnych piłkarzy. Unikatowość wynika także z ograniczonej liczby par – w przypadku butów dla Ronaldinho powstało ich trzy tysiące, a dla Tottiego dwa.
Korki piłkarskie Nike Mercurial, czyli Ronaldo w akcji
Buty piłkarskie Nike Tiempo pozostają popularne do dziś. Mimo wszystko pozostają jednak nieco w cieniu obuwia z serii Nike Mercurial Superfly 7, które jest znane między innymi jako korki CR7, bo to właśnie w nich występuje słynny Portugalczyk. Pierwszym propagatorem butów Nike Mercurial był jednak inny Ronaldo – Il Fenomeno.
To właśnie Brazylijczyk był zawodnikiem, na którego stopach korki piłkarskie Nike Mercurial pojawiły się po raz pierwszy. Amerykanie przygotowali nowy model specjalnie na MŚ 1998, w których Brazylia broniła mistrzostwa. Okazało się, że Ronaldo wypadł w turnieju znakomicie, choć ostatecznie Brazylia przegrała finał z Francją.
Napastnik strzelał gole w butach Mercurial, które okazały się rewolucyjnym rozwiązaniem przede wszystkim dzięki niskiej wadze. Producent oparł ten model na syntetycznych materiałach i “odchudził” płytkę. Tak powstały najlżejsze buty tamtych czasów, a ich waga w kolejnych latach spadała do 200 gramów. Do dziś są to zresztą modele dedykowane przede wszystkim piłkarzom bazującym na szybkości i sprintach.
Nike Total 90 – początek “Joga Bonito” na boisku
Wymieniając kultowe buty piłkarskie Nike nie sposób nie wspomnieć również o linii Total 90. To kolejne korki piłkarskie Nike, które swój początek miały jeszcze w latach 90. Do ich wylansowania również w znaczący sposób przyczyniła się kampania reklamowa Nike, a przede wszystkim filmy z udziałem najsłynniejszych piłkarzy, rywalizujących ze sobą na różnych polach.
Za najsłynniejszy model z tej serii uchodzi Nike Air Zoom Total 90 III. Na rynek wprowadzał je film z 2004 r. pokazujący starcie Brazylii z Portugalią, które rozpoczęło się jeszcze na korytarzach stadionu. Sztuczki i triki pokazywane przez Ronaldo, Roberto Carlosa czy Luisa Figo dały początek szerokiej kampanii Nike pod nazwą “Joga Bonito”, mającej propagować piękną i efektowną grę.
Buty piłkarskie Nike Total 90 wyróżniały się nowatorskim designem, ale także również nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Wśród nich był system pięciu specjalnych wkładek poprawiających precyzję strzałów, a także kształt ułatwiający przyjmowanie piłki. Korki piłkarskie Nike Total 90 przetrwały na rynku do 2013 r., gdy zastąpiła je seria Hypervenom. Wciąż jednak pojawiają się odwołania do butów Total – np. w 2020 r. Nike wypuściła na rynek korki Phantom VNM Future DNA T90 z oczywistym nawiązaniem do legendarnej serii.