Firmy poszukują nowych, atrakcyjnych form reklamy, która dotrze do klienta. Z uwagi na to, że spora grupa populacji korzysta z mediów społecznościowych, to właśnie tam przenoszą się wszelkiego rodzaju kampanie marketingowe. W dzisiejszych czasach nie jest wystarczające promowanie swojej oferty w tzw. “starych mediach” typu telewizja, radio czy prasa. Wiele firm stosuje marketing wielokanałowy zwany też marketingiem 360° , gdzie użytkownik jest otoczony komunikatami reklamowymi ze wszystkich stron. Mając na uwadze, że młode pokolenie szuka nowych możliwości wyrażania siebie, ekspresji i czuje potrzebę tworzenia kreatywnych rzeczy, pojawiają się inne rodzaje aktywności społecznościowych w sieci. Przykładem może być TikTok jako jedna z świeższych platform, stwarza kolejny obszar do umieszczania reklam przez firmy.
TikTok, co to właściwie jest?
To bardzo popularna aplikacja internetowa, której w większości użytkownikami są ludzie między 13, a 24 rokiem życia. Oferuje ona możliwość publikowania krótkich filmików z podkładem dźwiękowym i przy użyciu udostępnianych efektów specjalnych. Charakteryzuje się dużym współczynnikiem zaangażowania, czyli komentowania i zostawiania polubień przez użytkowników. Według regulaminu aplikacja jest przeznaczona dla osób od 13 roku życia, w praktyce jednak coraz młodsi odbiorcy korzystają z platformy, zatajając swój wiek.
Przeczytaj też: Zakazane hashtagi czyli jak nie ograniczać swoich zasięgów na Instagramie
Aplikacja została już pobrana ponad 2 miliardy razy. Szacuje się, że na świecie korzysta z niej 800 milionów internautów (dane na styczeń 2020 r.) i te liczby stale rosną. Pandemia to też jeden z czynników, który wpłynął wzrost liczby instalacji TikToka. W zestawieniach statystycznych konkuruje już tylko z Instagramem, FB Messengerem, WhatsAppem, YouTubem i Facebookiem. Średni czas jaki dziennie spędza użytkownik na platformie wynosi 52 minuty. Patrząc na ogólne zestawienia liczbowe, największą grupę stanowią osoby między 16, a 24 rokiem życia
W Polsce TikTok nie jest aż tak popularny i oprócz wymienionych wcześniej platform wyprzedzają go jeszcze takie aplikacje jak Twitter, NK.pl, LinkedIn, Skype itp. Mimo to widać, że ma ona potencjał, ponieważ użytkowników ciągle przybywa. W naszym kraju są to głównie dziewczęta w wieku 13-15 lat, mieszkające w mniejszych miejscowościach.
Z drugiej strony zauważono, że średnia wiekowa korzystających zaczyna się podnosić. Swoje konta założyli znani m.in. znani influencerzy i celebryci w różnym wieku, którzy z powodzeniem odnaleźli się na platformie i tworzą interesujące treści. Nawet Prezydent Andrzej Duda miał swój debiut na TikToku. Jest to pewien znak, aplikacja powoli zmienia swoje oblicze.
Jakie treści znajdziemy na TikToku?
Aplikacja daje możliwość tworzenia i oglądania filmików. Przy obróbce materiału można wykorzystać wbudowane narzędzia takie, jak: filtry, efekty, bibliotekę dźwięków. Sporo profili publikuje treści w duetach. Zauważa się, że TikTok jest platformą bardzo angażującą do działania, ponieważ istnieje mało kont, które są biernymi odbiorcami zamieszczanych treści. Na TikToku widać pewne trendy i powtarzalność publikacji, konwencji wykonywanej przez różnych twórców. Przeglądając prezentowany tam kontent można wyróżnić:
- lip sync- materiały polegające na synchronizacji ust z podkładem dźwiękowym, np.
- piosenki,
- skecze kabaretowe,
- dialogi z filmów,
- układy taneczne – często są to konkretne choreografie powtarzane przez wielu użytkowników do dedykowanej muzyki,
- challenge – wyzwanie rzucane przez platformę lub inne marki, polegające na użyciu konkretnego hashtagu,
- cringe – reakcja użytkownika na inną, oglądaną treść,
- pytania i odpowiedzi – wyświetlane jako napisy albo komunikaty niewerbalne np. kręcenie głową,
- tutorial DIY – czyli pokazanie jak coś można zrobić własnoręcznie np.
- przepisy kulinarne,
- przeróbki ubrań,
- makijaże,
- transitions – polega na cięciu materiału i łączeniu w płynne przejścia m.in. przy użyciu obu kamer np. znikanie przedmiotów,
- pranki – inaczej żarty, psikusy często w powtarzalnej konwencji prezentowane na innych ludziach lub zwierzętach,
- filmy ze zwierzętami – np. pokazywanie śmiesznych reakcji pupilów na czynniki zewnętrzne,
- złudzenie optyczne- kręcenie materiału pod odpowiednim kątem w celu przekłamania przestrzeni
i inne tego typu zabawne, kreatywne treści.
TikTok dla biznesu. TikTok dla firm
Pod koniec czerwca 2020 TikTok zaanonsował pojawienie się nowej platformy o nazwie TikTok for Business, która będzie pomocna przy kreowaniu reklam w aplikacji. Kampanie promocyjne nie są tutaj nowością, ale dopiero teraz pojawiło się jedno, specjalnie dedykowane do tych celów narzędzie. Część firm zakłada swoje oficjalne konta na serwisie. W takim wypadku najlepiej włączyć opcję TikTok Pro, dzięki czemu można uzyskać dostęp do statystyk. Nie posiadanie takiego profilu nie wyklucza z prowadzenia płatnych reklam w aplikacji.
Sposoby na reklamowanie swojej firmy przy użyciu TikToka mogą być różne. Forma prezentacji reklamy to obraz lub wideo. Pierwszy z nich to pełnoekranowe, maksymalnie 60 – sekundowe filmiki, pojawiające się po uruchomieniu aplikacji (TopView). Druga to krótsza reklama, trwająca 3-5 sekund polega na wyświetlaniu jej raz dziennie wszystkim użytkownikom (Brand Takeover). Trzecia Opcja to wideo do 60 sekund, umieszone na stronie głównej (One Day Max). Podobną formą w tym samym miejscu aplikacji jest automatycznie i pełnoekranowe odtwarzanie filmu, z możliwością pominięcia (In-Feed Ads). Innym sposobem jest wejście we współpracę z rozpoznawalnym twórcą na TikToku, który zareklamuje nasz produkt. Osoby działające na tej aplikacji czują klimat i wiedzą najlepiej w jaki sposób podejść do tematu. Kolejnym sposobem jest rzucenie wyzwania. Polega to na stworzeniu hashtagu (Branded Hashtag Challenge), który będzie promowany na liście popularnych znaczków. Ten zabieg ma wywołać konkretne zachowania np. wykorzystanie produktu na filmikach. Ostatni i chyba najciekawszy sposób to wykreowanie naklejek, filtra marki 2D lub 3D (Branded Effects/ Lenses), który będzie wykorzystywany przez innych użytkowników.
Istotną informacją w obecnej sytuacji jest zalecenie, aby nie zamieszczać treści związanych z COVID-19. Często nie liczy się wydźwięk komunikatu, tylko tło wizualne wiadomości. Unikajmy rękawiczek, maseczek itp. Taka reklama może zostać ocenzurowana. TikTok swoje działania tłumaczy polityką przeciwdziałania rozsiewania błędnych informacji.
TikTok nie ujawnił cen reklam, argumentując to tym, że są zależne od celów kampanii. Zapewne wielkość i renoma marki mają wpływ jej koszt. Jedyną podaną informacją jest minimalna kwota 50 $ za dzień kampaniii. W związku z rosnącą popularnością aplikacji, widać coraz większy udział marek w aktywnościach na platformie.
TikTok. Dla kogo sprawdzi się reklama w tym serwisie?
Biorąc pod uwagę specyfikę medium, będzie to dobra opcja dla firm B2C ze względu na dużą ilość interakcji z użytkownikiem. Optymalna długość reklamy to 10-15 sekund. Jednak nie wszystkie branże znajdą tutaj odpowiednią przestrzeń reklamową. Napewno firmy z usługami i produktami często kupowanymi przez nastolatków mają duże pole do popisu. Przykładowo sektor mody, kosmetyczny, spożywczy czy technologiczny mogą wpasować się z reklamą w schemat działania aplikacji. Należy pamiętać, że treści publikowane na TikToku są z reguły komediowe.
TikTok. Dla kogo właściwie ta aplikacja?
Patrząc na specyfikę TikToka widać, że jest to aplikacja raczej skierowana dla ludzi młodych lub lubiących oglądać zabawne treści. Przedsiębiorstwa, które mają zamiar zainwestować swoje środki w promowanie na tej platformie społecznościowej, powinny zapoznać się i wczuć w charakter aplikacji. Następnie muszę ocenić czy to co firma prezentuje da się zareklamować korzystając z tego rodzaju medium społecznościowego. Kolejnym krokiem jest wybór formy reklamy, mając na uwadze cel i budżet swojej działalności biznesowej. Zrozumienie specyfiki TikToka, kreatywny pomysł i sensowny plan gwarantuje przeprowadzenie udanej kampanii marketingowej. Warto pamiętać, że odbiorcy aplikacji będą zmieniać się, dojrzewać lub przybywać starsi. TikTok Biznes to ciekawe rozwiązanie dla firm, które już korzystały z reklamy w mediach społecznościowych i chcą spróbować poszerzyć promocję o inne platformy społecznościowe. Reklama na TikToku będzie też dobrą opcją dla przedsiębiorstw dopiero rozpoczynających kampanie w mediach społecznościowych.
Konkurencja nie śpi. Czy TikTok może czuć się zagrożony? Przeczytaj: Konkurencja dla TikToka? Kilka słów o nowej funkcji Instagram Reels