Praca to dla większości z nas podstawowe źródło utrzymania. Wiele osób zajmuje się zawodowo czymś, co sprawia im przyjemność, a wśród kobiet popularnością cieszą się m.in. zawody powiązane z branżą beauty. Chętnie wybierane są takie stanowiska jak manicurzystka, makijażystka czy stylistka brwi i rzęs. Wiążą się one jednak z wykonywaniem usług. Jeśli chcesz mieć kontakt z kosmetykami w pracy, ale nie interesuje Cię żaden z powyższych zawodów, dobrym pomysłem na biznes może okazać się własna drogeria internetowa.
W tym artykule podpowiem Ci, na co zwrócić uwagę podczas otwierania internetowego sklepu z kosmetykami, jakie oprogramowanie warto wybrać (np. PrestaShop – https://jash.pl) i co jeszcze jest ważne w chwilach przed i po uruchomieniu własnej strony. Zapraszam do lektury!
Poznaj swoich klientów – musisz wiedzieć do kogo się zwracasz
Chociaż mogłoby się wydawać, że określanie klientów docelowych przed otwarciem drogerii internetowej nie jest konieczne, jest wręcz przeciwnie. Grupa ta może ewoluować, razem z rozwojem Twojego brandu i modyfikacjami asortymentu, jednak warto zacząć właśnie od niej.
Wyobraź sobie sytuację, w której Twój pomysł na sklep istnieje, wiesz, jakie kosmetyki i inne produkty beauty będziesz oferować i nadszedł ten ważny moment – przystępujesz do stworzenia tekstów na stronę. Jak podejdziesz do tego tematu? Napiszesz uniwersalne i bezosobowe treści? A może skorzystasz z własnych preferencji? W ten sposób możesz popełnić duży błąd.
Teksty to jeden z elementów, w którym poznanie swojej grupy docelowej jest kluczowe. Dzięki temu będziesz mogła używać odpowiednich zwrotów i dostosować język do tej grupy – inaczej napiszesz komunikat do kobiet 20+, a inaczej do tych powyżej 40 lat. Znając zainteresowania i preferencje swoich potencjalnych klientów, możesz wziąć je pod uwagę także podczas projektowania strony, doboru zdjęć produktów czy planowanych sesji zdjęciowych. Użytkownicy odwiedzający Twoją drogerię będą czuli się zrozumiani i chętniej zdecydują się na zakupy.
Wybierz odpowiednie oprogramowanie dla swojego sklepu
Dla większości z nas korzystanie z nowoczesnych platform i ich obsługa to czarna magia. Obawiamy się założenia własnej działalności polegającej na sprzedaży internetowej, ponieważ nie wiemy, czy będziemy w stanie samodzielnie korzystać z narzędzi do obsługi sklepu internetowego. Z tego względu wielu przedsiębiorców wybiera oprogramowanie PrestaShop. Ten system jest bardzo przyjazny użytkownikowi. Posiada prosty i intuicyjny interfejs panelu administracyjnego, dzięki czemu z łatwością można zarządzać sklepem internetowym.
Dzięki szerokiemu wachlarzowi szablonów, jakie oferuje nam Presta, możemy skonfigurować wygląd e-sklepu wedle naszych potrzeb i preferencji. Oczywiście, aby strona wyglądała profesjonalnie i spełniała najnowsze trendy modowe, warto poprosić odpowiednio wykwalifikowane osoby, o pomoc w dostosowaniu wyglądu strony do tematyki naszego sklepu. Oczywiście mowa tutaj o programistach i grafikach, którzy zadbają o każdy nawet najmniejszy detal wizerunkowy i związany z prawidłowym funkcjonowaniem e-sklepu.
Możliwości, jakie daje PrestaShop
PrestaShop to znakomita platforma dla właścicieli małych i średnich e-sklepów. Dzięki wielu funkcjonalnościom, które oferuje, i prostemu interfejsowi można z jej pomocą stworzyć dobrze prosperujący sklep internetowy, który będzie przyjazny zarówno dla użytkownika jak i właściciela.
Presta jest oprogramowaniem otwartym, dlatego też istnieje możliwość dodawania licznych dodatków, które chcielibyśmy umieścić na stronie sklepu. Dzięki temu systemowi możemy obsługiwać dowolną ilość wersji językowych, co daje nam możliwość rozszerzenia zasięgu firmy o rynek zagraniczny.
Kolejną, jakże ważną w obecnych czasach funkcją, która jest możliwa do zrealizowania dzięki PrestaShop, jest możliwość wyboru formy płatności, na jaką będą mogli zdecydować się użytkownicy. To oprogramowanie oferuje także m.in. dostęp do newslettera, śledzenia przesyłek oraz wysyłania powiadomień drogą SMS.
Funkcjonalny i stylowy design to podstawa
Tworząc stronę drogerii internetowej, warto zachować umiar i patrzeć nie tylko na aspekty estetyczne, ale skupić się również na funkcjonalności. Piękna strona może zatrzymać klienta, jednak jeśli nie będzie ona wygodna w użytkowaniu istnieje duża szansa, że opuści ją on przed dokonaniem zakupu – a tego zdecydowanie chcemy uniknąć!
Co dokładnie oznacza funkcjonalność sklepu internetowego? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie i uniwersalnego wzoru, który pasowałaby do wszystkich istniejących witryn. Jednak jest kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę i warto potencjalne zmiany testować wśród osób, które pasują swoim profilem do strony docelowej. Duże znaczenie ma drzewko kategorii – często to one są pierwszym kierunkiem, jaki klient obiera na stronie. Poruszanie się wśród nich powinno być łatwe, a przypisanie produktów do konkretnych działów dokonane w intuicyjny sposób.
Ważna jest także zaawansowana wyszukiwarka i odpowiednie filtrowanie przeglądanych produktów. Pomoże to użytkownikowi w szybki sposób znaleźć dokładnie to, czego szuka i zmniejszy frustrację, która mogłaby się pojawić. To istotne, gdyż drogerie internetowe posiadają zazwyczaj dość szeroki asortyment z wielu różnych kategorii – filtrowanie jest więc obowiązkowym elementem, który umożliwi komfortowe zakupy!
Podczas projektowania strony nie zapomnij także o karcie produktu. Powinny znaleźć się na niej wszystkie niezbędne informacje o danym produkcie, przedstawione w łatwy w odbiorze sposób. W przypadku kosmetyków koniecznością jest podanie składu i daty ważności, aby klient nie musiał dopytywać o te informacje drogą mailową i wiedział, co dokładnie kupuje. W szablonie podstrony z produktem warto umieścić także skrócone korzyści i informacje o wysyłce – to właśnie jeden z ostatnich etapów domykających sprzedaż.
Umieszczając te elementy na swojej stronie i odpowiednio je optymalizując poprzez dopasowanie do stylistyki własnej drogerii, możesz zwiększyć szanse na sukces. Stawiając na nie, nie musisz jednak rezygnować z pięknego i przyciągającego wzrok designu! Połączenie tych wszystkich punktów w jedną całość jest możliwe – ważne jednak, aby zachować między nimi balans.
Pozycjonowanie – czyli daj się znaleźć!
Planując otwarcie własnej drogerii internetowej, musisz wziąć pod uwagę także kwestie tego, jak dowiedzą się o niej Twoi potencjalni klienci. Jedną z opcji jest pozycjonowanie, czyli dążenie to uzyskanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Ma to zastosowanie przy stronie głównej Twojego sklepu, ale także podstron z kategoriami i konkretnymi produktami.
Do osiągnięcia wysokich efektów w postaci zadowalającej liczby odwiedzin drogerii może przydać Ci się pomoc specjalistów, np. agencji marketingowej. Wybiorą odpowiednie słowa kluczowe, zoptymalizują stronę i dadzą wytyczne do tekstów lub sami je stworzą. A Ty będziesz mogła cieszyć się zwiększonym ruchem na swojej stronie, w postaci osób, które faktycznie są zainteresowane Twoją ofertą.
Dotrzyj do klientów poprzez działania płatne i organiczne w social mediach
Nieco innym sposobem dotarcia do osób potencjalnie zainteresowanych asortymentem Twojej drogerii są działania płatne i organiczne w social mediach. Poprzez działania organiczne mam na myśli tworzenie contentu na własnych profilach, a także udzielanie się na profilach innych. Konta na Facebooku i Instagramie są dziś przez wielu klientów uznawane za standard, dlatego warto je założyć i regularnie na nich publikować.
Posiadając profile biznesowe w mediach społecznościowych, możesz skorzystać także z opcji reklam. W ten sposób możesz znacząco zwiększyć zasięg swoich komunikatów, a także prowadzić bezpośrednie działania sprzedażowe. Jest to więc świetny sposób zarówno na docieranie do zupełnie nowych osób, które wcześniej nie słyszały o Twoim sklepie, jak i do tych, które już go odwiedziły (poprzez remarketing).
Social media wykorzystasz także jeszcze przed otwarciem drogerii. Profile możesz zacząć prowadzić dużo wcześniej, aby w momencie uruchomienia strony, pojawili się na niej zainteresowani użytkownicy. Wykorzystaj do tego także opcje odliczania na Instagramie oraz wydarzenia na Facebooku.