Najpopularniejsze kampanie outdoorowe wykorzystujące wizerunek kobiet

Znane marki bardzo chętnie wykorzystują damskie wizerunki podczas swoich kampanii outdoorowych. Niektóre z nich odbierane są pozytywnie, inne nie – wówczas pada wiele zarzutów o uprzedmiotowienie kobiet czy nawet seksizm. Mimo to, wciąż wiele firm decyduje się na takie reklamy. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich!

Czym są kampanie outdoorowe?

Outdoor, reklama zewnętrzna, out-of-home. Z tymi trzema pojęciami dotyczącymi tego samego tematu można spotkać się najczęściej. Każde z nich po części wyjaśnia, czym są kampanie outdoorowe. Jest to reklama, którą widz może zobaczyć poza miejscem swojego zamieszkania. Gwarantuje ona bardzo szeroki zasięg, ze względu na miejsca, gdzie jest eksponowana – w okolicach dużych skupisk ludzkich. Jest także bezpośrednio skierowana do odbiorcy. Ten widzi ją krótko, jej przekaz musi być bardzo prosty, aby potrafił utkwić w pamięci.

Dove – jesteście piękne

Znany producent kosmetyków do pielęgnacji ciała wielokrotnie wykorzystywał wizerunek “zwykłych” kobiet. W oparciu o własne badania, z których marka dowiedziała się, że zaledwie co piąta kobieta czuje się piękna, a aż 88% uważa, że media kreują nierealistyczny wizerunek. W związku z tym na citylightach pojawiła się interesująca reklama. Katowice, Kraków, Warszawa i inne duże miasta obwieszone zostały hasłami “Pamiętaj, że jesteś piękna” czy “Pięknie dziś wyglądasz”. Kampania ta prowadzona była również w telewizji oraz w internecie i okraszona filmami ze “zwykłymi” kobietami. Dove słynie z akcji popierających naturalne piękno i zwracających uwagę na to, że kobiety powinny akceptować siebie zawsze, takimi jakimi są.

Adrian wywołujący dyskusje

Właściwie każda kampania OOH prezentowana przez producenta rajstop Adrian wywołuje mniejsze lub większe dyskusje. Część z nich zbiera pozytywne recenzje, jednak wiele jest takich, które przyniosły zmasowaną krytykę. Punktem spójnym dla wszystkich jest hasło “Adrian kocha wszystkie kobiety”. Wśród kreacji, za które marka otrzymała bardzo dobre opinie jest zwrócenie uwagi na problem raka piersi i zaprezentowanie na billboardzie kobiety po mastektomii. Innymi ważnymi były wizerunki modelki plus-size czy Moniki Kuszyńskiej, byłej wokalistki Varius Manx, która po wypadku porusza się na wózku. Wiele negatywnych komentarzy otrzymały z kolei kampanie z wykorzystaniem Anny Grodzkiej (choć nie zabrakło pozytywnych) oraz kobiety na cmentarzu przy trumnie w ubraniu nieadekwatnym do sytuacji czy Karoliny Piaseckiej – żony byłego radnego PiS, który się nad nią znęcał – z makijażem sugerującym pobicie oraz nienagannymi i niezniszczonymi rajstopami.

Reklamy marek odzieżowych

Na ulicach polskich miast możemy z łatwością zauważyć billboardy znanych marek odzieżowych, na których modelki prezentują ubrania oferowane przez daną firmę. Wielkie kontrowersje wzbudziła kampania Sisleya, na której wychudzone modelki, zmęczone imprezą, wciągają biały pasek od ramiączka bluzki, który łudząco przypomina kokainę. Jedną z “interpretacji” było to, jaką cenę kobiety muszą zapłacić, by znaleźć się w tym elitarnym świecie.