W ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost popularności rowerów elektrycznych. Coraz więcej rowerzystów odchodzi od tradycyjnych rowerów na rzecz ich elektrycznych odpowiedników czyli e-bike’ów. Rower elektryczny stał się nowoczesną alternatywa dla roweru tradycyjnego. Istotną różnicą pomiędzy rowerem elektrycznym, a rowerem klasycznym jest zastosowanie komponentów elektrycznych.
Rower elektryczny to po prostu zwykły rower połączony z silnikiem elektrycznym zabudowanym w korbie bądź piaście koła, akumulatorem i sterownikiem umożliwiającym pracę silnika. Dzięki temu w pewnych sytuacjach będziemy mogli pedałować z nieco mniejsza siłą będąc wspomaganym właśnie przez układ elektryczny.
Rowery elektryczne są dostępne w wielu rodzajach wśród, których znaleźć możemy rowery miejskie, trekkingowe, czy górskie. Elektryczna odmiana jednośladu nie jest innowacją samą w sobie, a raczej ewolucją tradycyjnego roweru aby zapewnić lepsze wrażenia z jazdy jego użytkownikowi.
Z pewnością nie raz już słyszeliście o rowerach elektrycznych, ale czym tak naprawdę różnią się one od zwykłych rowerów? Czy rower elektryczny będzie dla nas odpowiedni? W dalszej części artykułu przybliżymy kwestie związane z e-bike’iem.
Czym jest rower elektryczny i czym różni się od roweru tradycyjnego?
Dzięki postępom technologicznym, takim jak akumulatory rurowe i mniejsze silniki, większość rowerów elektrycznych wygląda obecnie bardzo podobnie do klasycznych rowerów. Rowery elektryczne mają takie same koła, kierownicę i geometrię nadwozia jak zwykłe rowery „na pedały”, pozbawione jakichkolwiek dodatkowych układów. Wszystkie elementy mechaniczne również działają w ten sam sposób, w tym pedały i hamulce.
Czym więc rower elektryczny różni się od zwykłego roweru? Krótko mówiąc, e-bike to po prostu rower klasyczny z zastosowaniem elektrycznego układu napędowego, który zapewnia dodatkową moc podczas jazdy. Ten system składa się z:
– silnika elektrycznego,
– czujnika,
– baterii,
– elementów sterujących i wyświetlacza.
Wygląd i mechanika
Pierwszą rzeczą, jaką można zauważyć w rowerach elektrycznych, jest to, że wyglądają bardzo podobnie do klasycznych rowerów. Istnieje powszechny mit, że e-rowery są jak skutery, ale w rzeczywistości to tylko rowery z dodatkowymi silnikami elektrycznymi. Mają takie same koła, kierownicę i geometrię nadwozia jak zwykłe rowery mechaniczne.
Jedyna różnica w wyglądzie jaka rzuca się w oczy to dołożenie elektrycznego układu napędowego. W jego skład wchodzą: silnik elektryczny, akumulator i ekran wyświetlacza bądź kontroler. Akumulator zasila silnik, który zapewnia wsparcie podczas pedałowania, pomagając w napędzaniu naszego jednośladu.
Konserwacja i naprawy
Jak już zauważyliśmy, wszystkie standardowe elementy e-roweru są takie same jak roweru tradycyjnego. Oznacza to, że obsługa takiego roweru jest prawie identyczna. Obejmuje to konserwację, serwis i naprawy.
Jeśli awarii ulegną podzespoły roweru, takie jak koła czy hamulce, rower elektryczny można zabrać do tego samego serwisu, do którego zazwyczaj zabieraliśmy zwykły rower i nie będzie żadnego problemu żeby go tam naprawić. Koszt napraw również nie powinien się różnić względem tradycyjnych dwóch kółek.
Wydatki podczas serwisu mogą ulec zmianie szczególnie wtedy, gdy awarii ulegną komponenty elektryczne roweru – wówczas potrzebna może okazać się pomoc specjalisty od e-rowerów. Awarie układu elektrycznego występują jednak bardzo rzadko i objęte są gwarancją.
Ponieważ w rowerze elektrycznym znajdziemy nieco więcej podzespołów niż w rowerach tradycyjnych, konserwacja tych komponentów wymagać będzie częstszego działania. Wszystko zależeć będzie oczywiście od tego w jaki sposób rower jest przez nas eksploatowany.
Wielu cyklistów uwielbia samodzielnie serwisować swoje rowery, gdyż nie jest to wcale takie trudne tym bardziej, że do specjalistycznego warsztatu może być daleko aby oddawać go do regularnej konserwacji. Podzespoły mechaniczne e-bike’a są takie same, jak te znajdujące się w rowerach tradycyjnych.
Części mechaniczne roweru można zarówno kupić jak i wymienić w każdym sklepie rowerowym. Częstym zjawiskiem w przypadku e-bike’ów jest to, że niektóre części, w szczególności klocki hamulcowe, łańcuchy, przekładnie i opony, zużywają się nieco szybciej aniżeli w jego tradycyjnym odpowiedniku. Może być to powodem, pokonywania znacznie dłuższych dystansów
i rozwijania większych prędkości, nawet przez osoby mniej zaawansowane.
W przypadku e-bike’ów głównym wyzwaniem jest konserwacja i serwis elementów elektrycznych roweru, których w tradycyjnym jednośladzie nie znajdziemy. Kontroler, silnik i akumulator to trzy podstawowe i nieodzowne elementy roweru elektrycznego. Sterownik i silnik nie wymagają regularnej konserwacji. Powinny one funkcjonować bez żadnych problemów co najmniej przez okres trwania gwarancji. Zwykle jednak brak konieczności ingerencji w te podzespoły trwa o wiele dłużej. Z drugiej zaś strony jest bateria, wymagająca szczególnej uwagi.
Przede wszystkim, jeśli możemy rower parkować wewnątrz pomieszczeń, korzystajmy z tego i nie zostawiajmy go na zewnątrz. Ekstremalne temperatury i wahania temperatur mają niekorzystny wpływ na żywotność akumulatorów. Zapoznajmy się również z warunkami przechowywania baterii podczas dłuższego spoczynku naszego e-bike’a. Warto przed odstawieniem roweru na dłuższy czas rozładować akumulator do połowy. Taki zabieg z pewnością wpłynie jego żywotność.
Doświadczenie z jazdy
Większości osób rozważających zakup roweru elektrycznego zastanawia się jakie doznania płyną z jazdy takim rowerem. Czym e-bike różni się od zwykłego roweru? A więc jazda na rowerze elektrycznym jest bardzo podobna do jazdy na rowerze klasycznym. Wsiadamy, zaczynamy pedałować, po czym włącza się silnik elektryczny. Zwykle przejście jest tak płynne, że jest prawie niezauważalne.
Rower elektryczny nie zmienia sposobu samej jazdy – po prostu sprawia, że jest to o wiele łatwiejsze. Rowerem jeździ się tak samo tylko po prostu delikatniej naciskamy na pedały. Rozpędzenie roweru po jego zatrzymaniu staje się dziecinnie proste. Można pedałować pod górę bez zadyszki i z łatwością pokonywać silniejsze opory uporczywego wiatru. Można także zwiększać lub zmniejszać wspomaganie pedałowania zapewniane przez silnik, korygując sposób jazdy.
Zmieniając przełożenia i tryby wspomagania podczas jazdy jesteśmy w stanie zmniejszyć również użycie siły mięśni podczas stromych podjazdów. Napęd elektryczny można z łatwością wyłączyć, a wtedy jazda na rowerze elektrycznym jest taka sama jak na jego tradycyjnym odpowiedniku. Nie zapominajmy jednak, że jest on o wiele cięższy.
Nie tylko sama jazda e-bike’em cieszy się uznaniem jego użytkowników. Korzyści płynących z jazdy jest znacznie więcej. Nie sposób w tym miejscu wymienić również zalet związanych z kosztami jakie lekka i przyjemna jazda po zakorkowanym miejskim zgiełku może przynieść. W dobie wysokich cen paliw na stacjach benzynowych jest to czynnik, który powinniśmy brać poważnie pod uwagę, gdyż jazda rowerem kosztuje kilkadziesiąt razy mniej niż samochodem.
Lekkość w poruszaniu się e-rowerem względem rowerów klasycznych sprawia, że ograniczamy przykre konsekwencje w postaci przepoconych ubrań, co skutecznie do tej pory mogło nas zniechęcać do tego typu środków lokomocji. Nie zapominajmy również o tym, że przesiadając się na rower czy to elektryczny czy klasyczny zadbamy o otaczający nas świat, i choćby dlatego warto uczynić go swoim głównym ekologicznym środkiem transportu.
Prędkość e-roweru
Rowerem elektrycznym dzięki funkcji wspomagania pedałowania można podróżować szybciej niż rowerem klasycznym. Niektóre z pośród e-bike’ów mają aż pięć poziomów wspomagania pedałowania. Na e-rowerach rowerzyści mogą z łatwością osiągać prędkości 40 km/h, jednak taki wynik osiągniemy na rowerze odblokowanym.
Dla porównania klasyczne rowery poruszają się ze średnią prędkością około 15 km/h. Główna różnica pomiędzy tymi dwoma typami rowerów polega na tym, że e-bike może osiągnąć dużą prędkość bez większego wysiłku rowerzysty (np. podczas rozpędzania się). To z pewnością duża zaleta. Rowery elektryczne pozwalają podróżować dalej i pokonywać większe odległości niż na zwykłym rowerze. Ogólnie rzecz biorąc, e-rower podwoi dystans podróży w porównaniu z tradycyjnym rowerem.
Zgodnie z przepisami UE, silnik do e-roweru o mocy nie przekraczającej 250W pomoże nam rozpędzić się do 25 km/h. Jeśli będziecie chcieli jechać szybciej niż to, na co pozwala elektryczne wspomaganie, potrzebna będzie siła mięśni lub po prostu grawitacja w przypadku zjazdów z pochyleń.
W porównaniu z rowerami tradycyjnymi, wspomaganie elektryczne znacznie ułatwia przyspieszanie i stałe utrzymywanie większych prędkości, chociażby podczas pokonywania przewyższeń. Oznacza to, że jeśli będziecie chcieli rozwijać bardzo duże prędkości e-bike’iem, silnik elektryczny w fabrycznie zmontowanym rowerze nie pomoże nam w tym.
Aczkolwiek komputery sterujące napędem w rowerach elektrycznych, jak już wcześniej wspomniano mają możliwość na przesunięcie ogranicznika prędkości w okolice 40 km/h i więcej.
Zazwyczaj wzniesienia są wrogiem dla większości rowerzystów. Każdy naciśnięcie pedałów to walka z siłą grawitacji i z samym sobą. Strome podjazdy potrafią zniechęcić nie jednego amatora kolarstwa do dalszej przejażdżki.
Bynajmniej rowery elektryczne w takich właśnie przypadkach stają się nieocenione i mogą przyspieszyć przejazd rowerem i sprawić, że do celu dotrzemy bardziej wypoczęci. Dzieje się tak, ponieważ pedałowanie staje się niemalże bez wysiłkowe. Nie będziemy więc męczyć się tak szybko.
Ułatwione staje się również utrzymanie stałej prędkości i rozpędzenie się po zatrzymaniu, co może skrócić czas podróży. Ale zasadniczo e-rowery zbudowane są z myślą o łatwej i przede wszystkim lekkiej jeździe, a nie biciu rekordów prędkości na rowerze.
Przepisy i regulacje prawne
Inne powszechne pytanie, jakie pada w kontekście rowerów elektrycznych, tyczy się przepisów i regulacji prawnych. Faktem jest, że w przeciwieństwie do zwykłych rowerów, e-bike’i uważane są za zmotoryzowane środki transportu. Oznacza to, że podlegają pewnym przepisom prawnym dotyczącym chociażby ograniczeń prędkości i mocy.
Aktualnie by w pełni legalnie jeździć rowerem po drogach publicznych osoba, która nie ukończyła 18 roku życia, musi posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, a więc mieć ukończone 14 lat. Rowerem elektrycznym można również jeździć nie będąc pełnoletnim ale mając uprawnienia A1, B1 lub T (16 lat). Po przekroczeniu wieku dorosłości, uprawnienia do kierowania rowerami otrzymuje się już niejako z urzędu. Poza tym zasady i przepisy dotyczące rowerów elektrycznych są takie same, jak w przypadku rowerów tradycyjnych.
Nie wymagane jest prawo jazdy i nie potrzebujemy rejestrować naszego jednośladu ani wykupować ubezpieczenia OC. Rowerem elektrycznym można poruszać się po wszystkich ścieżkach rowerowych i wszędzie tam, gdzie można jeździć na rowerze tradycyjnym.
Jeśli jednak posiadamy rower elektryczny dysponujący większą mocą (powyżej 250W) w myśl Prawa o ruchu drogowym, nie będziemy mogli poruszać się nim po drogach dla rowerów. Zgodnie z taryfikatorem za wjazd na ścieżkę rowerów nieuprawnionym do tego pojazdem, grozi mandat w wysokości 100 zł, za który nie otrzymamy punktów karnych.
E-bike czy może rower klasyczny? Który z nich będzie odpowiedni dla mnie?
Wybór między zwykłym, a elektrycznym rowerem powinien uwzględniać wiele czynników. Najważniejszym pytaniem, jakie należy sobie zadać przed wyborem roweru, jest to, do czego ma on nam posłużyć. Jeśli będziemy używać go podczas dojazdów do pracy, w czasie których uniknąć chcemy nadmiernego przepocenia lub podczas przejażdżek na dłuższych dystansach, można rozważyć zakup roweru elektrycznego.
Z pewnością w dużym stopniu ułatwi nam on takie podróże. Układ napędowy zastosowany w rowerach elektrycznych, znacząco zmniejsza obciążenie stawów kolanowych, ścięgien i więzadeł podczas jazdy. Dlatego też wybór e-bike’a będzie idealny dla osób starszych bądź osób mniej sprawnych, zmagających z się różnymi dolegliwościami układu ruchu.
Jeśli okolica, w której na co dzień mieszkacie, przepełniona jest stromymi wzgórzami, a chcielibyście mimo wszystko na co dzień poruszać rowerem, również i w tym przypadku elektryczny odpowiednik sprawdzi się najlepiej. Jazda w takim terenie będzie znacznie łatwiejsza przez co, bardziej zachęcająca nawet najbardziej wymagających amatorów cyklingu. Rowery elektryczne idealnie posłużą do jazdy na krótszych jak i znacznie dłuższych dystansach, na których moglibyście się potwornie zmęczyć.