Świat pełen jest barw, ma ich znacznie więcej niż wizerunek siedmiokolorowej tęczy. Każda przynosi inne skojarzenia, wywołuje inne uczucia, oddziałuje na poszczególne zmysły. Nic dziwnego, że najwięksi gracze na rynku dobierają do swojego logo barwy w taki sposób, aby wywoływały u odbiorcy poszczególne odczucia. W tym artykule odpowiemy na pytania: jak powinna wyglądać dobrze zrobiona identyfikacja wizualna oraz dlaczego kolory mają znaczenie i co oznaczają poszczególne z nich?
Barwa utożsamiana z marką
Badania pokazują, że około osiemdziesiąt procent użytkowników widząc konkretny kolor, utożsamia go z którąś ogólnoświatową marką. Barwy nieustannie oddziałują na naszą podświadomość, dlatego specjaliści od identyfikacji wizualnej wiele czasu poświęcają, aby połączyć firmę z odpowiednim kolorem, który będzie odpowiadał polityce i misji marki. Więcej niż pięćdziesiąt procent naszych decyzji zakupowych, podyktowanych jest barwą produktu, który zamierzamy nabyć!
Szukasz firmy, która pomoże Twojej firmie zaistnieć w Internecie? Sprawdź ofertę INTLE!
Kolor biały
Kojarzy on się z prostotą, pokojem, niewinnością, czystością, zaufaniem czy wyrafinowaniem. Jest też związany z symboliką “nowego początku”. Logo z wiodącym kolorem białym posiada WWF.
Kolor czarny
Kolor czarny to z kolei symbol przywództwa, luksusu oraz prestiżu. Łączony jest również z elegancją, stabilnością i pewnością siebie. Choć przypisywany także “siłom zła i mroku”, to jest symbolem powagi i konserwatywności. Postawiły na niego takie marki jak Sony, Puma, Noble Bank, Chanel czy Yves Saint Laurent.
Chcesz wiedzieć jak prowadzić firmowy Instagram? – przeczytaj nasz artykuł!
Kolor żółty
Postawiły na niego takie marki jak Ikea, McDonalds, Shell czy Onet. Ma symbolizować przyjazny i poprawiający radość optymizm, ale także sławę, wielkość i pewność siebie. To ciepła barwa, która ma przywoływać na myśl słońce i przyjemne uczucie, które gwarantuje. Żółty jest energicznym kolorem, który rozjaśnia myślenie.
Kolor złoty
Tymczasem złoty to symbol luksusu, ale i pewności siebie, odwagi i mądrości. Nic dziwnego, że postawiło na niego Lamborghini.
Kolor pomarańczowy
Kolor pomarańczowy jest radosną, ale płomienną barwą. Symbolizować ma młodość, energiczność i kreatywność. Jest wyważony pomiędzy cechami żółtego oraz czerwonego. Postawiły na niego takie marki jak Orange, Allegro czy bank ING.
Kolor czerwony
Bardzo emocjonalna barwa. Nawiązuje do miłości i podniecenia, ale jednocześnie jest agresywna, wzmacnia, pobudza do energicznego oraz odważnego działania. Symbolizuje przywództwo i pasję. Czerwień to barwa wiodąca Coca-Coli, H&M i Levi’s.
Kolor zielony
Zielony to symbol nadziei, regeneracji, nawiązuje do natury, ekologii i dbania o środowisko oraz świeżości i rozwoju sił witalnych. To także barwa spokoju, harmonii i równowagi. Na zieleń zdecydował się Tymbark, Garnier, Starbucks oraz Sony Ericsson.
Kolor niebieski
Niebieski to kolor spokoju, wzajemnego zaufania, lojalności i wrażliwości, ale także profesjonalizmu, koncentracji i logicznego myślenia. Niebieski symbolizuje mądrość, stabilizację, ale także dystans. Niebieski kojarzony jest z Facebookiem, Danone, Żywcem Zdrój, ale i Nokią czy PWN-em.
Kolor fioletowy
Barwa fioletowa symbolizuje ekskluzywność, luksus i prestiż. To także kolor spokoju, relaksu, ale i kreatywności. Najbardziej znane marki to Milka, Play oraz Yahoo.
Kolor różowy
Na różne odcienie różowego stawia wiele marek. Na przykład sieć T-Mobile, ale i Victoria Secret. To kolor radości, optymizmu, miłości i kobiecości. Co ciekawe, symbolizować może także niewinność.
Kolor brązowy
Najbardziej znaną marką z brązowym logo jest UPS. Barwa ta symbolizuje niezawodność, uczciwość i wytrwałość. Warto postawić na nią, jeśli szuka się koloru, który przedstawiać będzie firmę cechującą się stabilnością, pomocą innym i gwarantującą poczucie bezpieczeństwa.
Kolor szary (srebrny)
Z kolei Apple postawiło na barwę szarą (srebrną), która prezentuje ochronę, intuicję oraz balans i wyciszenie.
Kombinacje kolorów
Nie zawsze kombinacje kolorów są udane, dlatego należy przy takich projektach szczególnie uważać. Są jednak marki, które zrobiły to perfekcyjnie, jak eBay czy Google.
Kolor a kultura
Różnie odbierane mogą być kolory w wielu kulturach. Japończycy uwielbiają róż, choć Europejczycy wiążą go z kobietami. Biały jest tam kolorem żałoby, podobnie jak w Chinach. W Państwie Środka niebieski spełnia rolę erotycznego koloru, tak jak u nas czerwony.