Kiedy jesteś pracownikiem, często myślisz, że oczekuje się od ciebie robienia tylko tego, czego się od Ciebie wymaga. Nie zawsze postrzegasz również swoją wiedzę jako cenną. Takie nastawienie pracowników nie stanowi wyzwania dla kierownictwa ani innych członków zespołu i nie motywuje ich do ulepszenia lub stworzenia nowego, innowacyjnego sposobu wykonywania zadań.
Kiedy postrzegasz siebie jako markę osobistą, myślisz o swojej wiedzy i doświadczeniu jak o produkcie lub usłudze. Marki oferują wyjątkowe produkty lub doświadczenia, których nie znajdziesz nigdzie indziej. Tak samo jest w świecie zawodowym: musisz iść do pracy i zapewnić członkom swojego zespołu lub klientów wiedzę i wyjątkowe doświadczenia, których nikt inny nie oferuje. Markę osobistą możesz wyrażać w sposobie wykonywania zadań, ubierania się lub zachowania na spotkaniach. Osoby z nastawieniem na markę osobistą każdego dnia prezentują się z najlepszej strony i nieustannie pracują nad poszerzaniem swojej wiedzy.
3 filary marki osobistej
Jeśli chcesz zmienić swoje nastawienie i byciem postrzeganym nie jak szeregowy pracownik, tylko jako marka, musisz zmienić sposób myślenia o tym, co masz do zaoferowania. Przestań lekceważyć swoje wykształcenie, doświadczenie i wiedzę – to są Twoje główne atuty. Jesteś marką i musisz nauczyć się budować, identyfikując swoją markę. Pomoże Ci w tym skupienie się na trzech kluczowych aspektach:
- Edukacja: matura, dyplom ukończenia studiów wyższych lub certyfikat językowy czy ukończenia kursu. Zawsze pisz o zdobytych dyplomach stopniach naukowych i certyfikatach w swoim CV i zamieszczaj je na profilu w serwisie LinkedIn.
- Doświadczenie: wolontariat, staż lub doświadczenie zawodowe.
- Ekspertyza: skoncentrowane obszary wiedzy, metodologie, narzędzia i technologie.
Te trzy obszary to filary, na których budujesz swoją markę osobistą.
Uwolnij się od toku myślenia szeregowego pracownika
Następnym krokiem jest uwolnienie się od mentalności szeregowego pracownika. Pisanie wiadomości e-mail lub odpowiadanie na pytania na spotkaniu to dla innych kluczowa okazja, by rozpoznać Twoją wiedzę i osobowość. Kiedy każdego dnia wznosisz się ponad przeciętność, współpracownicy staną się fanami twojej etyki pracy i zaczną Cię podziwiać jako osobę. Szeregowi pracownicy skupiają się na tym, aby robić tylko to, o co ich proszą, ale marki osobiste znajdują sposób na promowanie się poprzez swoją wyjątkową ofertę i doświadczenia.
Oto trzy sposoby, aby uwolnić się od toku myślenia szeregowego pracownika:
- Przestań lekceważyć zadania, które wykonujesz każdego dnia.
- Doceniaj swoje relacje z wewnętrznymi interesariuszami, zewnętrznymi interesariuszami i klientami, z którymi regularnie się spotykasz.
- Zacznij znajdować nowe sposoby wypowiadania się na spotkaniach pracowników oraz poprzez prezentacje czy telekonferencje z klientami.
Jak budować markę osobistą?
Kiedy uwolnisz się od sposobu myślenia szeregowego pracownika, zaczniesz tworzyć sposób budowania marki osobistej. Ta osobista marka musi pasować do Twoich celów zawodowych, pragnień i marzeń. Oto cztery sposoby na obranie odpowiedniego kierunku:
- Duże czy małe przedsięwzięcie, wszystko, co robisz w pracy, jest atutem. Zawsze dostarczaj wysokiej jakości produkty, obsługę klienta i informacje.
- Pokaż doskonałe umiejętności komunikacyjne podczas spotkań, połączeń konferencyjnych, rozmów telefonicznych i e-maili ze wszystkimi, z którymi się kontaktujesz.
- Zapisz swoje cotygodniowe osiągnięcia i śledź wskaźniki wydajności.
- Dodajesz wartość do wszystkiego, co robisz i do każdego, z kim się kontaktujesz, nawet jeśli nie zawsze masz na to ochotę. Rób więc wszystko z należytą starannością.
Kiedy budujesz swoją markę osobistą, autentyczność jest wielkim atutem. Nie każdej firmie spodoba się Twoje autentyczne ja, dlatego ważne jest, aby ocenić środowisko pracy i zobaczyć, jak bardzo może znieść to, że jesteś sobą. Nie oznacza to, że nie powinieneś filtrować tego, co mówisz, ani nosić piżamy do pracy.
Oznacza to, że możesz wnieść swoje autentyczne ja do pracy, biorąc udział w osobistych działaniach wzbogacających, które pomagają budować Twoją markę i wykorzystując te doświadczenia jako punkty odniesienia w codziennej pracy, czy to na spotkaniach, lub podczas osobistych rozmów ze współpracownikami. Z marką osobistą jest jak z własną firmą. Do jej rozwoju warto wykorzystywać codzienne doświadczenia, konsultacje biznesowe, konferencje i każdą nadarzającą się okazję.
Jeśli chcesz mieć solidną markę osobistą, musisz wyjść poza podstawy uzyskania stopnia naukowego, nowej pracy lub certyfikatu i pomóc swojej marce rozwinąć się poza granice obecnego miejsca pracy. Najlepsze marki korporacyjne nieustannie rozwijają swoje produkty i usługi. Oferują nowe produkty, ale też wprowadzają je do obrotu na nowe sposoby oraz współpracują z mediami i firmami, aby rozwijać swoje marki. Musisz zrobić to samo, jeśli chcesz zwiększyć swoje wynagrodzenie i odnieść sukces.
Chcesz zbudować markę osobistą? Dowiedz się, jak radzić sobie z emocjami i jak postawić na rozwój osobisty: https://lubie.com.pl/jak-radzic-sobie-z-emocjami/