Kurtki odblaskowe: czy warto umieścić na nich reklamę firmy?

Pierwszym i najważniejszym zadaniem odzieży ostrzegawczej jest poprawa widzialności osoby, która zakłada jakiekolwiek ubranie odblaskowe. To właśnie z tego powodu kurtki odblaskowe robocze są jednocześnie zaliczane do ubrań ochronnych. Takie ubrania nie zabezpieczają bowiem jedynie przed pobrudzeniem prywatnej odzieży pracownika, ale także chronią przed potencjalną utratą zdrowia, a nawet życia. To właśnie dlatego każdy element garderoby wchodzący w skład odzieży ostrzegawczej musi spełniać precyzyjnie opisane w polskim prawie normy.

Jednymi z najbardziej przydatnych ubrań tego typu są kurtki odblaskowe. Trudno wyobrazić sobie pracę na budowie czy przy remoncie dróg bez takiej odzieży. Oprócz odblasków, kurtki muszą zawierać odpowiednią warstwę ocieplającą, a najlepiej też wodoodporną. Obowiązek dostarczenia ich pracownikom firma może jednak sprytnie wykorzystać. Wystarczy umieścić na nich reklamę w formie logotypu bądź nazwy przedsiębiorstwa, które ich zatrudnia. Wcześniej trzeba jednak poznać metody znakowania takiej odzieży i inne informacje, które pozwolą reklamować się na kurtkach w sposób zgodny z przepisami, ale też interesem podwładnych.

Kurtki odblaskowe i ich rodzaje

By zaliczyć kurtki odblaskowe w poczet ubrań ostrzegawczych, trzeba je wyprodukować zgodnie z normą EN ISO 20471, która dotyczy tego typu odzieży. Wyznacznikiem jest tutaj powierzchnia taśm odblaskowych oplatających strój, a także materiału fluorescencyjnego, który powinien stanowić tło odblasków. Producenci kurtek muszą jednak pamiętać nie tylko o wymogach prawa, ale także wygodzie użytkownika.

Z tego powodu na rynku odzieżowym można znaleźć wiele modeli, które nadają się na nieco odmienne warunki. Niektóre są wodoodporne, inne przeznaczone na najzimniejsze dni. O funkcjonalności kurtek decydują także zastosowane w nich zamki i inne zapięcia, jak również liczne kieszenie do przenoszenia narzędzi czy innych drobnych przedmiotów. Niektórzy do tej kategorii zaliczają także softshelle.

Kurtki odblaskowe przeciwdeszczowe

Na niepogodę najlepiej nadają się ostrzegawcze kurtki wodoodporne bez ocieplenia. Taki ubiór sprawdzi się, gdy pracownicy muszą radzić sobie w deszczu, ale nie potrzebują zbytniego ocieplenia. Tego typu kurtki wykonuje się ze specjalnie dobranego poliestru, który gwarantuje pełną wodoodporność.

Jednocześnie kurtki wysokiej jakości będą umożliwiać skórze efektywną wentylację, którą wspomaga jeszcze wewnętrzna siatka. Ważną częścią jest kaptur, najczęściej odpinany, a także kieszenie odpowiednio zabezpieczone przed deszczem. Gwarantem plamoodporności są zgrzewane szwy oraz specjalna wewnętrzna powłoka z poliuretanu.

Kurtki odblaskowe ocieplane

Na niższe temperatury – nie tylko zimą – potrzebny będzie nieco inny rodzaj kurtki. Gdy temperatura oscyluje wokół zera lub pojawiają się większe mrozy, nie obejdzie się bez ocieplenia. To właśnie w tej kategorii kurtek odblaskowych znajdziemy zdecydowanie najwięcej modeli.

Dużą popularnością cieszą się szczególnie kurtki typu bomber. Gwarantują komfort termiczny nawet przy mocno ujemnych temperaturach. Odpowiada za to pikówka, którą jest podbita główna, zewnętrzna warstwa z poliestru. W ofercie sklepów ze sprzętem BHP można jednak znaleźć również modele, w których ocieplenie stanowi wewnętrzna kurtka wykonana z polaru. Wówczas, w cieplejsze dni, można ją odpiąć i łatwo przystosować się do zmiany warunków atmosferycznych.

kurtki odblaskowe
Źródło: https://www.sprzetbhp.pl/kurtka-ostrzegawcza-trudnopalna-antyelektrostatyczna-wodoodporna-s778.html

Kurtki odblaskowe niepalne i antyelektrostatyczne

Szczególnym rodzajem kurtek ostrzegawczych są ubrania niepalne i elektrostatyczne, przeznaczone do użytkowania w wyjątkowych warunkach. Tego typu odzież noszą bowiem pracownicy zatrudnieni w miejscach zagrożonych wybuchem. Ubrania takie chronią przed wytwarzaniem się ładunków elektrostatycznych. Wymaga się ich także w przemyśle elektronicznym i komputerowym.

W przypadku kurtek odblaskowych dodatkowe właściwości antyelektrostatyczne uzyskuje się poprzez specjalne dodatki w strukturze materiału. Oprócz poliestru, do ich przygotowania używa się bowiem włókna węglowego. Także do ocieplenia takiej kurtki służą wyspecjalizowane, niepalne mieszanki. Nawet podszewka jest wykonana z materiałów trudnopalnych. Zwykle tego typu kurtki są także odporne na wodę, zapewniają zatem kompleksową ochronę.

W kolejnym artykule czeka sporo informacji na temat spodni ostrzegawczych: Spodnie odblaskowe – komu będą najbardziej potrzebne?

Jak reklamować się na kurtkach odblaskowych?

Jak widać, kurtki odblaskowe są ubraniami ostrzegawczymi przystosowanymi do wyspecjalizowanej ochrony ich użytkownika. To jednak także jedne z elementów tej kategorii odzieżowej, które najlepiej nadają się do umieszczenia na nich reklamy. Pierwszy powód jest prozaiczny – w większości przypadków kurtek używa się w pracach wykonywanych na zewnątrz. W związku z tym szansa, że reklamę dostrzeże potencjalny klient, jest dużo większa niż w przypadku ubrań używanych wyłącznie we wnętrzach.

Kurtki są wdzięcznym nośnikiem reklamy także ze względu na dużą powierzchnię materiału, na którym można umieścić odpowiedni nadruk z napisem bądź logotypem. Usytuowanie reklamy na przykład na plecach sprawi, że będzie ona dobrze widoczny. W ten sposób zyskuje się także pewność, że nic jej nie przesłoni – na kurtkę raczej nie zakłada się już dodatkowej warstwy ubioru, jak to może mieć miejsce w przypadku koszulek czy bluz.

Kurtki odblaskowe z reklamą – dlaczego warto?

A to właśnie dobra widoczność i możliwość dotarcia do nowych klientów jest jednym z głównych atutów reklam na odzieży ostrzegawczej. Dotyczy to w dużej mierze firm związanych z różnego rodzaju naprawami, remontami czy budową, ale nie tylko. Kiedy ich pracownicy będą wykonywać swoje obowiązki przy drogach czy powstających konstrukcjach, już na pierwszy rzut oka będzie można rozpoznać, dla kogo pracują.

Podobnie będzie w przypadku podwładnych, którzy będą wyjeżdżać w kurtkach odblaskowych w delegację. Reklamy umieszczone na ubraniach ostrzegawczych mogą także poprawić wizerunek firmy – tak będzie się działo oczywiście wówczas, gdy prace zostaną wykonane na czas, a ich efekty będą zadowalające. Umieszczenie logotypów na kurtkach odblaskowych warto rozważyć również dlatego, że to tania forma reklamy. Odzież ostrzegawcza i tak jest wymagana przy pracy w pobliżu maszyn, a jej znakowanie nie będzie zbyt dużym kosztem. Po dokładnej analizie może się więc okazać, że będzie to bardziej efektywna reklama niż stawianie na przykład na inne formy reklamy outdoorowej.

Wreszcie, znakowanie odzieży czasami może podnieść jej jakość w oczach pracowników. Część z nich będzie się bowiem czuć lepiej ze świadomością, że odzież została przygotowana specjalnie dla nich. Zwłaszcza wówczas, gdy znakowanie zostanie wykonane w profesjonalny i estetyczny sposób. Poza tym część firm rozdaje pracownikom odzież roboczą, której mogą używać także poza miejscem pracy. Wówczas kurtki odblaskowe i znajdująca się na nich reklama mogą dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców.

Więcej informacji o odzieży ostrzegawczej na stronie gorlice.info.pl

Gdzie umieścić reklamę na kurtce odblaskowej?

By reklama zwracała na siebie uwagę, trzeba ją jeszcze umieścić w odpowiednim miejscu. Zdecydowanie najlepiej nadają się do tego plecy kurtki odblaskowej. Wówczas reklama może być bowiem stosunkowo duża, rzadko też jakiś element trzymany przez pracownika będzie ją zasłaniać. Pamiętać trzeba tylko, by reklamy nie umieszczać na odblaskach. Jej rozmiar musi być również dobrany tak, by nie zmniejszać zbytnio wymaganej przez przepisy powierzchni materiału fluorescencyjnego.

kurtki odblaskowe
Źródło: https://www.sprzetbhp.pl/kurtka-ostrzegawcza-bomber-contrast-plus-s464.html

Alternatywną lokalizacją reklamy mogą być rękawy kurtki odblaskowej. W takich sytuacjach hasła czy logotypu raczej nie będzie widać z daleka, ale z bliska znakowana w ten sposób odzież może prezentować się bardzo elegancko. Niektóre firmy wybierają także reklamę na przedniej części kurtki, na wysokości piersi. Wówczas jednak napis nie będzie zbyt szeroki, gdyż środek ubrania zawsze przedziela zamek.

Metody znakowania kurtek odblaskowych

Dobrze widoczna reklama musi być też wykonana w odpowiedni sposób. Po pierwsze, powinna być estetyczna, a po drugie – wytrzymała. Na nic nie zda się bowiem nawet najbardziej wymyślny wzór, któremu zaszkodzi już pierwszy deszcz lub pranie, a napis rozmyje się, odpadnie bądź wypłowieje.

Z tego powodu ważny będzie wybór odpowiedniej metody znakowania. Jeśli firmie zależy przede wszystkim na estetyce, warto zdecydować się na haft komputerowy. Ta metoda nadaje się niemal do wszystkich materiałów, a napisom niestraszne będzie nawet częste pranie w wysokich temperaturach. W przypadku skomplikowanego logotypu z dużą liczbą drobnych szczegółów najbardziej odpowiednim rozwiązaniem będzie z kolei termotransfer. To także tania metoda znakowania w przypadku zamówienia dużej liczby dokładnie takich samych odblaskowych kurtek.

Autor:
Piotr Gołąb
Copywriter Agencji Interaktywnej Intle. Absolwent Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.